maanantai 11. maaliskuuta 2013

CPL-kolmio

Koulutuksen eri vaiheissa on tiettyjä etappeja, joita täytyy suorittaa. Yksityislentolupakirjassa PPL (Private Pilot Licence) on mm. PPL-kolmio, jossa täytyy lentää vähintään 150nm (nm = nautical mile. 1nm = 1,852km) sekä pysähtyä vähintään kahdella eri lentopaikalla, muu kuin lähtöpaikka. Nyt kun opiskellaan CPL-lupakirjaa (Commercial Pilot Licence), niin siihen sisältyy CPL-kolmio, jossa täytyy lentää 300nm ja pysähtyä vähintään kahdella eri lentopaikalla.

Sunnuntaina kävin lentämässä kyseisen CPL-kolmion. Reittinä oli Malmi-Hangon kautta Maarianhaminaan-Turku-Malmi. Lentotunteja kertyi n. 4 ja maileja n. 340. Samalla tein reitillä oman korkeusennätyksen, joka oli 8500 jalkaa eli n. 2,5km. Täytyy sanoa, että siellä oli pirun kylmä. Kun maassa oli -6 niin ylhäällä oli -25. Eihän siinä mitään, jos koneessa olisi kunnon lämmitys, mutta nuo italialaiset vehkeet ei tahdo oikein lämmetä kunnolla.





















Reittiä on kehuttu kyllä hirveästi. Kaunis saaristomaisema jne. Joo olihan se ihan siistiä, mutta talvella kaikki on mustaa ja valkoista niin en saanut siitä niin paljon irti kuin olisi ehkä kesällä. Maarianhaminassa suoritin tankkauksen ja lähdin Turun suuntaan. Siellä pikainen tauko, ruokailu, säiden tarkistus ja takaisin kohti Malmia.

Oli silti hieno reissu. Kun on pitkään ollut lentämättä huonon kelin takia niin näistä ottaa kyllä kaiken irti. Ja kyllä sitä pääsee vielä kesällä lentämään paljon, joten ihan hyvä että tuli talvellakin käytyä :)

Vielä olisi pari matkalentoa lennettävä niin alkaa taas seuraava vaihe eli simulaattori- ja perusmittarilennot.

- Igor

0 kommenttia: