maanantai 3. kesäkuuta 2013

GoPro ja maailmanmenoa

Jes! Tässä se nyt on... kalliiksi tuli, mutta minkäs teet. Toivottavasti tästä on nyt jotakin hyötyä edes :D Mikäli aika ja sää antaa periksi  ja kokeet sujuvat trafilla hyvin niin lähden loppuviikosta lennolle. Lisäksi täytyy kysyä erillinen lupa päälennonopettajalta kameran käytölle koululennolla, mutta uskon kyllä että lupa tulee.

Keskiviikkona ja torstaina tosiaankin trafille tekemään rästiin jääneitä kokeita, joten aika menee aikalailla lukiessa tällä hetkellä.


Uutisia maailmalta.

Airbus A350-XWB

Valkoinen savu johtuu aineista, joilla
on suojattu moottoria säilytyksen aikana.
Kuva: theaviationwriter.com
A350 Finskin väreissä. Kuva: lentoposti.fi
Rolls-Royce Trent XWB-moottoreita käynnisteltiin ensimmäistä kertaa A350 XWB (eXtra Wide Body)-koneessa sunnuntaina. Kyseinen moottori on erittäin taloudellinen kehittyneen teknologiansa ansiosta ja se yhdistettynä
aerodynaamiseen A350 XWB rakenteeseen saadaan lentokone joka kuluttaa jopa 25% vähemmän polttoainetta verrattuna samaa kokoluokkaa oleviin koneisiin. Ensilennon pitäisi tapahtua lähiaikoina ja toimitukset asiakkaille alkavat 2014. Finnairille koneita pitäisi tulla 11 kappaletta ja opitoita on 4. Finnair oli ensimmäinen lentoyhtiö, joka asetti tilauksen kyseiselle konetyypille.

Boeing 787-9 Dreamliner


Boeing on aloittanut 787-9 Dreamlinerin kokoonpanotyöt Everettin tehtaalla. 787-9 on 6 metriä pitempi kuin 787-8 ja saa 40 matkustajaa enemmän kyytiin. Lisäksi sillä pääsee 300 mailia pidemmälle (555km) ja se syö 20% vähemmän polttoainetta kuin vastaavan kokoluokan koneet. 787-9 hyödyntää suunnittelussa 787-8 tarjoamia ominaisuuksia esim. matkustusmukavuuksia kuten suuret himmennettävä ikkunat, isot säilytyslokerot, moderni LED-valaistus, korkea ilmankosteus, suurempi paineistus korkealla, puhtaampi ilma ja tasaisempi kyyti. Varmasti A350 tarjoaa samantyylisiä ominaisuuksia koska nämä kaksi konetta kilpailevat samassa sarjassa. 

787-8 Dreamlinerilla oli heti toimitusten alkaessa vuoden alussa onglemia litium-akkujen kanssa ja kaikki koneet joutuivat lentokieltoon moneksi kuukaudeksi aiheuttaen tappioita lentoyhtiöille, mutta nyt viat ovat korjattu ja Dreamliner lentää jälleen ja myy kuin häkä. Finnairilla ei valitettavasti pääse tällä lentämään, mutta esim. TUIFly:lla tai Norwegianilla pääsee. Norwegian avasi juuri reitin Oslo - New York Airbus A340-koneella 787-8 toimitusvaikeuksien vuoksi, mutta tulee tulevaisuudessa operoimaan New Yorkin, Bangkokin ja Fort Lauderdalen reiteillä kyseisellä Dreamlinerilla.

 - Igor

0 kommenttia: