torstai 27. kesäkuuta 2013

Kokeillaas sitä ultraa sitten!

Hieman tietoa Ultrasta. (Aika pitkälti wikipediasta poimittua tietoa)
Ultraksi sanotaa konetta, joka on ultrakevyt ja sen maksimi lentoonlähtömassa on 450kg. Ultralight-koneet tulivat käyttöön 1970-luvun lopulla, jolloin ne olivat pääosin 2-tahtimoottorilla varustettuja painopisteohjattuja riippuliitimiä. Tätä luokkaa kutsutaan Suomessa Ultra-A:ksi. Tätä kalustoa on Suomessa vain noin 20% rekisteröidyistä ultrista. 1980-luvun alussa tuli kuvaan mukaan ohjainpinnoilla ohjattavan nk. Ultra-B lentokone. 2011 aika
na jakoa on täsmennetty. Painopisteohjatut A-luokan ultrat ovat nykyään A-luokan liitimiä ja B-luokan ultrat ultrakeveitä lentokoneita. Ultrakevyet lentokoneet eivät yleensä ole taitolentokelpoisia.
Ultran lentämiseen tarvitaan lupakirja, joka on vaatimuksiltaan yksityislentäjän lupakirjaa helpompi. Lupakirja on voimassa viisi vuotta kerrallaan.

Itse lento
Kaveri, jonka kanssa lennetään simulaattorilentoja pareittain, omistaa ultrakevyen lupakirjan ja kysyi, että huvittaisko lähtee simulentojen jälkeen pyörähtämässä hieman taivaalla kun edellisestä kerrasta oli kummallakin jo hieman aikaa. No mikä ettei... Katsottiin, että sää oli suhteellisen hyvä ja lähdettiin koulusta suoraan Ultran hallille, joka sijaitsee samalla asematasolla koulun kanssa. Tehdiin koneeseen ulkoinen sekä sisäinen tarkastus, otettiin vesibensat ja lähdettiin liikkeelle.
Jaakko ottaa vesibensoja.
(Tarkistetaan, ettei polttoaineen seassa ole vettä)


Take off


Lentoonlähdön jälkeen havaittiin kuitenkin hieman matalia pilviä Helsingin eteläpuolella ja päätettiin, että lennetään jonkun aikaa ja katsotaan kuinka sää kehittyy. Puolen tunnin päästä pilvet alkoivat suunnata kohti Malmin lentoasemaa, joten päätettiin että on parempi palata takaisin, jottei jouduttaisi vesisateeseen ja laskeutumaan johonkin toiselle kentälle sen vuoksi. Laskun jälkeen heti kun poistuttiin kiitotieltä, alkoi satamaan vettä, joten ajoitus oli mitä parhain.


Hieno Emäsalon saaristo. Täällä harjoitellaan yleensä peruslentämistä.
Jaakko ratissa ja meikä nauttii maisemista.


Tehtiin hieman jyrkempiä kaartoja... oli muuten hieman vaikeaa nostaa kättä pystyyn näin kovassa kaarteessa kun g-voimat oli melkein 2 eli oma massa tuplana. (Pahoittelen huonoa kuvanlaatua. Blogger kompressoi videot jotenkin huonosti)

0 kommenttia: