tiistai 25. kesäkuuta 2013

Simulennot alkakoon! Uutta: Daily Pic&Abb!

Tänään loppui kotona lorvailu ja pääsi vihdoinkin takaisin koneen rattiin. Tällä kertaa koneena toimii OH-MEC, FNPT-2 Simulaattori, joka saattaa olla monelle tuttu esim. avoimista ovista. Tässä jaksossa harjoitellaan perusmittarilentämistä, mitä aikaisemmin ehdittiinkin jo hieman lentää. Varsinaisesti mitään uutta ei tule olemaan vaan tarkoituksena on oppia hallitsemaan konetta mittareiden avulla niin tasaisesti kuin vaan mahdollista. Simulaattorilentojen jälkeen lähdetään taivaalle harjoittelemaan samoja asioita mittarilasit päässä.

Mittarilentäminen kuullostaa ehkä helpolta, mutta sitä se ei todellakaan ole, ainakaan alussa. Ensin joutuu totuttelemaan siihen, että koneen asentoa tarkkaillaan monen mittarin kautta ja siihen menee hetki jos toinenkin. Lisäksi lentäminen tällä simulaattorilla ei ole todellakaan mikään itsestäänselvyys. Laite on erittäin herkkä, milli sivuun niin ollaankin menossa jo 1000 ft/min suuntaan tai toiseen ja kun yrittää korjata niin lähdetäänkin kovaa vauhtia toiseen suuntaan. Ei siinä mitään... aikaisemmasta kokemuksesta johtuen homma rupesi sujumaan 10 minuutin jälkeen ja lopputunti menikin todella hyvin.

Ensimmäisellä lennolla tehdään perus mittarikaartoja eri suuntiin sekä pyritään pitämään korkeus, nopeus, suunta ja aika kontrollissa. Jatkossa tehdään samantyylisiä harjoituksia, jolloin opitaan pitämään kone balanssissa sekä opitaan mittareiden oikeat skannaustekniikat. Näin saadaan aivojen kuormitusta pienennettyä, jolloin jää enemmän kapasiteettia muille asioille ja koneen kokonaisvaltainen hallinta paranee.

Kun koneen ohjaaminen alkaa olla hallinnassa,  voi autopilotin antaa hoitaa lentopuolen ja itse keskittyä siihen, että kone lentää oikeaan suuntaan oikealla korkeudella, ja että kaikki laitteet toimivat kuten pitääkin. Sitä se isojen koneiden lentäminenkin on. Monitoroidaan ja ohjataan koneen automatiikkaa sekä annetaan sille käskyjä mitä sen täytyy noudattaa. Jos kone alkaa niskotella niin lentäjä ottaa ohjat omiin käsiin. Kone on hyvä renki, mutta huono isäntä :) Jos joku luulee, että lentäjät kaivavat vaan nenää kun pääsee taivaalle niin ovat hyvin väärässä. Nenää kaivetaan vaan osan ajasta kun kaikki toimii moitteettomasti ja ollaan pitkällä suoralla, silloinkin toinen silmä on mittareissa ja toinen iltalehdessä.

Daily Pic&Abb
Aluksi kun tein tämän tekstin niin sanoin laittavani jotain uutta sivulle pian. Noh.. laitoin sen jo tänään :) Eli tästä lähtien "yritän" laittaa päivittäin uuden ilmailuaiheisen kuvan sekä lyhenteen, josta selitän muutamalla lauseella. Oikealla olevaa kuvaa klikkaamalla pääsee tekstiin. Lisään pian linkin myös ylävalikkoon.

- Igor

0 kommenttia: