sunnuntai 7. syyskuuta 2014

The End!


Se taisi olla nyt siinä! MCC kurssi on nyt taputeltu ja voin iloisesti liittyä muiden työttömien lentäjien joukkoon, väliaikaisesti. :) Tarkoitus on aloittaa työnhaku pikimmiten kunhan Trafi jaksaisi lähettää lupakirjan, jotta kaikki olisi mustaa valkoisella.

MCC-kurssista (Multi Crew Cooperation) hieman. Kurssin suoritettuaan lentäjä pystyy toimimaan usean miehistön ohjaamossa miehistön jäsenenä. Oli hyvin outoa siirtyä tällaiseen tiimityöskentelyyn kahden vuoden jälkeen kun on lentänyt pelkästään yhden ohjaajan toimintaa, mutta toisaalta siihen myös tottui nopeasti ja lentäminen helpottui huomattavasti. Ero näiden välillä on yksinkertaisesti se, että joko yksi lentäjä tekee kaikki tehtävät ohjaamossa tai sitten ne on jaettu eri miehistönjäsenten kesken.

Mutta joo... kaksi vuotta meni kyllä todella nopeasti, tuntuu kuin vasta eilen istuin ensimmäistä kertaa koulun penkille. Uskomatonta miten aika lentää kuin siivillä kun opiskelee tai tekee sellaista alaa mikä todellakin kiinnostaa. Koulun aikana oli hyviä ja huonoja päiviä, muutamaan otteeseen on syöty kynsinauhat ja lähdetty väsyneenä ja pettyneenä kotiin, mutta sellaista se ilmailu on. Onnistunutta lentoa varten vaaditaan monta asiaa, joiden täytyy olla kunnossa mm. sää, lentokoneen kunto, varusteet, lentoasema, asiakirjat sekä tietysti itse lentäjä. Kaikesta huolimatta sitä innolla aina odottaa mitä seuraava lento tuo tullessaan, sillä jokainen lento on erilainen. Haasteet, ympäristö, maisemat sekä itse lentäminen ovat asioita jotka jaksavat pitää lentäjän ilmailussa eläkeiän jälkeenkin.

Nyt olisi hyvä hetki hengähtää hieman, mutta saa nähdä jääkö siihenkään aikaa. Koulu loppui itseasiassa jo viikko sitten, mutta samaan aikaan iski muutto ja muut asiat päälle niin nyt on vasta ensimmäinen päivä kun pystyy hieman istahtamaan. Edessä on työnhaku ja paluu arkeen. Vielä ei pysty hirveästi tulevaisuutta suunnittelemaan vaan täytyy mennä päivä kerrallaan, töitä on joka tapauksessa tehtävä joten työkkärin sivuille seuraavaksi.

Blogin kirjoittaminen loppuu valitettavasti tähän, ainakin toistaiseksi, enkä aio hirvesti päivitellä hakuprosessien etenemisestä. Lentäjien työttömyys on vielä vahvasti esillä ja lentotöihin pääsy on edelleen hankalaa. Kaikesta huolimatta kehitys näyttää olevan positiiviseen suuntaan ja lähivuodet tulevat olemaan hyvin mielenkiintoiset ilmailun saralla. Jos/kun tästä johonkin päin siirryn niin ilmoittelen kyllä täällä blogissa asiasta. Ilmailussa aion pysyä, saa nähdä millaisilla keinoilla! :)

Kiitos kaikille lukijoille kysymyksistä ja palautteista ja siitä että on säilynyt kiinnostus blogia kohtaan! Viestiä saa laittaa edellen jos siltä tuntuu alla olevalla yhteystietolomakkeella.

- Igor

22 kommenttia:

  1. Onnea Igor! :) toivottavasti et poista blogiasi, tätä jaksaa lueskella uudestaan ja uudestaan. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitoksia! En poista toki, vaivalla rakennettu :)

      Poista
  2. Moro! Oon lukenu blogisi aikalailla alusta loppuun, suuri kiitos tästä, olen oppinut todella paljon! Itse lensin juuri UPL-kirjan KILA:lla (Malmilla asemataso 2) joten Patrian touhuja on tullut seurattua vierestä aika aktiivisesti tässä kesän mittaan.

    Haluaisitko avata vielä sitä, että miten työnhaku käytännössä etenee? :) Lähetetäänkö hakemuksia ympäri Eurooppaa / maailmaa vain siinä toivossa että jokin nappaa, vai voiko työn saamiseen itse vaikuttaa jollain tapaa, esim menemällä paikan päälle jne? Olen kuullut niin paljon tarjnoita valmistuneista lentäjistä, jotka parin vuoden odottelun jälkeen päättävät lähteä opiskelemaan jotain muuta kun töitä ei vaan löydy. (yleensä nämä tosin ovat ilmailuopistosta valmistuneita, onkohan heillä sitten velvollisuus jäädä odottamaan Finnairilta aukeavia töitä..?)

    Onko oikeasti niin että töitä ei ole missään päin maailmaa vai ovatko työttömäksi jäävät henkilöt vain liian asettuneita Suomeen, että eivät esimerkiksi halua lähteä ulkomaille asumaan pysyvästi? Kiitos jos jaksat vastata :)

    t. Lentäjän ammatista mahdollisesti kiinnostunut 23v

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Morjens,

      Kukin tietysti tyylillään hakee töitä, jotkut yrittävät vain Suomesta ja Euroopasta ja jotkut hakevat ihan Afrikasta asti. Tietysti paikan päälle meno olisi paras vaihtoehto, jolloin pystyisi antamaan jonkinlaisen kuvan itsestään, mutta monesti se ei ole mahdollista vaan hakemukset laitetaan suoraan sähköpostilla tai täytetään lomake yhtiön omilla sivuilla.

      Tottahan tuo toki on, että jos ei töitä ilmailusta heru niin täytyy tehdä jotakin muuta jotta saa laskut maksettua. Täytyy ottaa myös huomioon että Patrian oppilailla opintomaksut ovat kymmenkertaiset SIO:n opiskelijoihin verrattuna niin esim uudelleen kouluttautuminen opintojen jälkeen ei välttämättä ole enää mahdollista. En usko, että SIO:n opiskelijoilla on tällä hetkellä enää mitään sitoumusta Finnairiin vaan saavat hakea vapaasti myös muualta töitä. Toki olen kuullut myös että sio:laisilla olisi suuremmat odotukset Finnairiin ja sen myötä suurempi kynnys lähteä ulkomaille, mutta kuka sitä tietää.

      Töitä on ja lentäjien tarve on tälläkin hetkellä hyvin suuri monissakin yhtiöissä, mutta heidän vaatimuksensa ovat aika korkeat, joten vaikka ulkomaille haluaisikin päästä niin vielä ei välttämättä pysty suoraan yhtiöön kävelemään. Toivottavasti tällainen aika kuitenkin tulee. Kuten tuossa kirjoitin niin kehitys näyttää positiiviselta ilmailualalla niin jäädään odottamaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Tietty noi poliittiset selkkauksetkin vaikuttavat asiaan.

      Poista
  3. Onneksi olkoon valmistumisen johdosta!

    Alan työllisyysnäkymät heiluvat laidasta laitaan rajusti suhdanteiden mukana, ja matalasuhdannetta on nyt riittänyt jo niin kauan, että paremmat ajat ovat joka päivä yhden päivän lähempänä.

    Töiden saanti ei ole maailmaltakaan helppoa ilman kokemusta. Itse kannustaisin tekemään jotain mielekästä sillä välin, kun lentotöitä ei ole, opiskelemaan, kehittämään itseään, tarttumaan haasteisiin. Toisaalta kallista koulutustakaan ei kannata heittää hukkaan, eli silmät ja korvat kannattaa varmaan pitää auki ja koputtaa oikeille oville oikeaan aikaan.

    Ammatista voin sanoa 20 työvuoden kokemuksella, että lentämisen viehätys ei ole vuosien myötä kadonnut. Taloudelliset paineet ovat koventaneet työtahtia koko ajan, ja jos tämä vielä kovenee, meiltä vanhoilta pettää kyllä kunto, eli eiköhän niitä töitä nuoremmille ja reippaammille vielä löydy, mutta töitä tälläkin alalla joutuu elääkseen paiskimaan.

    Tervetuloa siis mukaan remmiin, tuoreita voimia tarvitaan ja kaivataan!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kannustuksesta :) Alalle on kova hinku ja sinne kyllä varmasti päädyn, mutta katsotaan milloin saa jalan jonkun yhtiön oven väliin. Sillä aikaa täytyy kyllä tehdä muita hommia, jotta saa laskut maksettua.

      Poista
  4. Onnea ja menestystä!
    Tuo koulutus, minkä olet hankkinut on todellakin huomattavan arvokasta, eikä sitä todellakaan sovi heittää hukkaan! Toivon lämpimästi, että pääsisit töihin hyvään lentoyhtiöön! Ja kukaties voi tietää... voi olla että jonain päivänä istumme yhdessä samassa ohjaamossa. :D
    Tämä blogisi on ollut minulle todella suurena kannustimena ja olen nyt varmistunut siitä, mitä aion opiskella lukion jälkeen.

    Kiitos kaikesta tästä sinulle ja menestystä! ;)

    -tk

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos tk! Kova työnhaku on jo päällä, joten toivotaan parasta. Hukkaan koulutusta en aio todellakaan heittää. :D Onnea myös loistavaan uravalintaan ja kiva että blogista on ollut iloa ja hyötyä! :)

      Poista
  5. Moi Igor. Olen 16v ensimmäisellä luokalla lukiossa oleva opiskelija. Rupesin jo ylä-asteella miettimään mitä aijon tulevaisuudessa tehdä työkseni ja olenkin lentäjän hommista tietoa etsinyt kaikista mahdollisista paikoista parin vuoden aikana siitä lähtien, kun kiinnostus alkoi. Opiskelut lukiossa ovat menneet hyvin. Tänään oli 4. jakson palautuspäivä ja numerot olivat hyviä 7-9. Matikasta ysi, josta olen todella tyytyväinen. Olen miettinyt mitä minun kannattaisi kirjoittaa hakuvaatimuksia tutkien. Aijon kirjoittaa englannin, lyhyen matikan, ruotsin ja äidinkielen. Aijon kirjoittaa myös reaaliaineen, mutta en vielä tiedä minkä. Kysynkin mielipidettäsi, mitä reaaliainetta suosittelisit minulle, joka auttaisi mahdollisesti tulevaisuuden työssäni ja valintaprosessissa? Olen miettinyt maantiedon ja yhteiskuntaopin väliltä. Maantiedosta olisi varmaan hyötyä siinä mielin, että tietäisin sää ja ilmastonmuutos asioista jne. Yhteiskuntaoppi on perustietämystä ja sitä tarvitsee varmasti tulevaisuudessa, mutta auttaako se minua valintaprosessissa ja itse alalla?
    Blogiasi on ollut mukava lukea ja oma motivaationi opiskeluun on pysynyt korkealla sitä seuratessa. Onnea työnhakuun! - Ville

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kannattaa hoitaa lukio kunnolla, mutta liikaa on turha ressata noista ainevalinnoista. Se, että kirjoitatko maantiedon tai yhteiskuntaopin on ihan samantekevää. Aineet joista esim. SIO tai ilmavoimat ovat kiinnostuneita ovat matikka ja luonnontieteet, sekä englanti. Jotain Patriaa puolestaan ei oikeasti voisi vähempää kiinnostaa lukio-opintojesi arvosanat, kunhan rahat vaan löytyy kurssille ja osaat laskea 10/2=5.

      Itse miettisin ehkä lukio-opintojen ainevalintoja enemmänkin siltä kannalta mitä haluat opiskella KUN/JOS et pääsekään ilmailuopistoon tai ilmavoimiin ja jos sitä 150 000 euron rahaa ei löydykään yksityiselle puolelle. Tai vaikka pääsisitkin, mutta syystä tai toisesta et pystyisikään tekemään lentäjän hommia työksesi myöhemmin elämässäsi. B -suunnitelman tärkeyttä ei voi korostaa liikaa lentäjän urasta haaveilevalle ja tästä puhutaan myös paljon alan kouluissa. Esim. Porissa lähes kaikilla on joko suoritettuna tai hieman kesken joku toinen koulutus, jonka pariin palata tarvittaessa. Sekin kannattaa ottaa huomioon, että jos haaveenasi on päästä esim. SIO:on, niin kannattaa henkisesti varautua pariin hakukertaan ennen kuin tärppää ja siihen, että oppilashaun alkuhetkestä kurssin alkamispäivään saattaa pahimmillaan jäädä väliin parikin vuotta aikaa. Tuollekin ajalle fiksu keksii jotain järkevää tekemistä, esim. muuta opiskelua yliopistossa tai AMK:ssa.

      Poista
  6. Mielenkiintonen blogi, onko duunia vielä löytynyt? Minne kaikkialle on tullu haettua?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Jesse!

      Duuniin on haettu hyvin moneen paikkaan ja tällä hetkellä työskentelen lennonopettajana Aeropolella! :) Ilmailu on nyt rajussa kasvussa eli ei muuta kuin opiskelemaan.

      Poista
  7. Moikka,

    Miten nykypäivänä sujuu? oletko hakenu lentotöitä? Miltä tulevaisuus näyttää tällä hetkellä fATPL omaaville? (poislukien SIO:sta valmistuneet)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Terve Ano,

      Lentotöitä on haettu 2014 jälkeen aika moneen paikkaan, mutta vielä ei ole tärpännyt lentoyhtiöstä. ilmailu on lähtenyt hyvin kovaan kasvuun parin viimeisen vuoden aikana ja lähes kaikki yhtiöt maailmalla rekrytoivat lentäjiä tällä hetkellä. Jatkuvasti vaatimustasoa alennetaan ja yhä enemmän lentäjiä pääsee töihin. Tulevaisuus on hyvin mielenkiintoinen tällä alalla :)

      Poista
  8. Moro Igor! Tuttu naama toimistolta, nyt vasta tajusin! :D Aivan loistava blogi ja vuosien varrella yksi arvokkain kannustaja siihen, että rohkenin hakea kadetiksi. Kiitos!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mahtavaa kuulla Aleksi! Tästä jatketaakin itseasiassa yhteistyöllä :) Palailen asiaan asap ja toivottavasti nautit opinnoista! Hyvää pääsiäistä!

      Poista
  9. Hienoa, että motivaatiota ja uskoa työllistymiseen löytyy! Onko mahdollista tiedustella, kuinka työllistävää lennonopettajan homma tällä hetkellä esim. Malmilla on? Tottakai kelien parantuessa myös lento-oppilaiden määrä varmasti kasvaa, mutta onko tällä hetkellä tilannetta, jossa lennonopettajan työ olisi kokopäiväinen vakiotyö Suomessa esim ATPL-koulutuksen jälkeen?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllähän sitä motivaatiota on. Lentäminen on hauskaa ja antoisaa :) Monet kaverit ovat lähteneet tyyppikurssiille niin Norralle, Finskille kuin Ryanairillekin, ja näkymät ovat hyvin positiiviset tällä alalla. Opettajia tarvitaan myös luonnollisesti, koska opettajilla on hyvät mahdollisuudet työllistyä lentoyhtiöön ja lentokoulut tarvitsevat siten lisää opettajia. Riippuu millaisen sopimuksen koulun kanssa tekee, mutta yleensä opettajille maksetaan tehdystä työstä eli talvella on hieman pienempi palkka kuin kesällä. Opettajaksi kannattaa myös lähteä, jos tykkää työskennellä erilaisten ihmisten kanssa ja on halua opettaa muita. Hyvä puoli on myös, että voi opettaa mm. liikennelentäjän työn ohella, jolloin työnkuva laajenee. Pienkoneella lentäminen on kuitenkin ihan erilaista kuin kymmeniä tuhansia kiloja painavan laitoksen ohjelmointi.

      Poista
  10. Moikka!

    Koulusta valmistumisen jälkeen kylmä fakta on se, että lentotyön saamisessa voi kestää yllättävänkin kauan. Minkälaisella työllä ATPL(frozen), eli CPL+ME+IR...luvat pysyvät voimassa? Tottakai säädeltyjen minimimäärien/tarkastuslentojen lisäksi tuntuman ylläpito lentämiseen on tärkeää, mutta nyt tarkoitan viranomaisten määräyksiä. Kuinka paljon vuodessa menee noin suurinpiirtein rahaa pelkkien lupien ylläpitoon?

    -M

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei siihen kauhean paljon työtä tarvita, mutta rahaa kylläkin. ME/IR voi uusia joka toinen vuosi simulaattorissa ja joka toinen lentokoneessa. SEP hoituu ME/IR yhteydessä. 1000e paikkeille menee näihin suurin piirtein. Medical 1 kelppariin menee n. 150-200e/vuosi ja joka 5 vuosi joutuu käymään audiogrammin sekä ekg:n mistä tulee tietty lisähinta. Lisäksi on sitten englanninkielen taitokokeen uusiminen 4 tai 6 vuoden välein riippuen arvosanasta. Jos on korkein arvosana eli natiivi niin ei tarvitse uusia ikinä. Hinta n. 100-200e.

      Poista
  11. Itse olen 4 vuotta unelmoinut lentäjän työstä! Olen nyt siis 13, mutta olisko mitään tietoa millä arvosanoilla pääsee SIO:n ensimmäisen läpi suoraan?(eli katsotaan k.a. ja parhaat pääsee läpi suoraan, osa pääsykokeeseen ja osa hylätään) Itselläni k.a. 9.5 lukuaineista. Pääsisikö sillä läpi? Tiedätkö sinä tai joku kaverisi?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En osaa valitettavasti vastata tuohon ja tuskin kukaan kavereistanikaan. Se on täysin SIO:n käsissä kenet he haluavat oppilaikseen valita tai kenet päästävät paperikarsinnoista läpi. Suosittelen, että pidät nuo korkeat arvosanat ja hyvää keskiarvoa yllä niin aika hyvät mahdollisuudet päästä jatkotesteihin. Keskity matematiikkaan, fysiikkaan sekä englantiin.

      Poista