MEP & Diamond DA42
Lahden moottoritie ja Kehä 3. |
Siipien kärkiväli on huimat 13,42 metriä :) |
Monimoottorivaiheessa pyritään lentämään mahdollisimman samankaltaisesti ammatti-ilmailun kanssa eli panostetaan enemmän flow-listoihin, joilla seurataan tiettyä kuviota ulkomuistista ja sitä kautta painetaan oikeita nappeja ja vipuja. Lisäksi uutena asiana tulee sisäänvedettävät laskutelineet, jotka vähentävät vastusta. Käytetään mahdollisimman paljon automatiikkaa ja laitteita, jotka auttavat vähentämään työkuormitusta sekä parantavat lentokoneen hallintaa ja navigointia.
Tästäkin koneesta löytyy Garminin G1000 lasiohjaamo. Lasiohjaamolla siis tarkoitetaan ohjaamotyyppiä, joka on varustettu elektronisilla näytöillä mekaanisten mittareiden sijaan. Toki ylhäältä löytyy myös mekaaniset varamittarit (nopeus, keinohorisontti ja korkeus), jos sattuu sähköt häviämään. Lisävarusteisiin kuuluu myös KAP140-autopilotti, joka auttaa vähentämään työkuormaa lennolla.
Kone on siis erittäin hyvin varusteltu ja mukaan mahtuu hieman erikoisempiakin varusteita mitä tavallisista koneista harvemmin löytyy. Hyvä esimerkki on "salamatutka", joka havaitsee sähköisiä purkauksia, joita syntyy ukkosissa. Tällä pystytään paikantamaan vaarallisia myrskysoluja tai yksittäisiä salamoita. Mukaan mahtuu paljon muutakin kuten jäänestolaite, maastovaroitin sekä keinonäkymä joka mukailee maastoa näytössä.
Toukokuussa (lauantai 24.5.) pääsee jälleen testailemaan soveltuvuutta ammattilentäjäksi Patrian avoimilla päivillä, jotka järjestetään Helsinki Fly In tapahtuman yhteydessä. Lisää Fly In tapahtumasta http://helsinkiflyin.fi/.
0 kommenttia: