keskiviikko 28. elokuuta 2013

Viimeiset pic:it videolle

Sain nyt vihdoinkin lennettyä vikat pilot in command (pic) lennot eli käytännössä yksinlennot. Viimeisen lennon heitin Tampereelle kun sinne oli jo reitti osittain suunniteltu ja sillä tulisi sopivasti puuttuvat tunnit täyteen.

-- brake, brake --

Kirjoittaessa tätä tekstiä tuli viestiä dispatcherilta, joka hoitaa meidän lentojen varauksia, että multa puuttuukin vielä reilu tunti pic:iä. Painelin sitten kouluun laskemaan lentoaikoja ja huomasin, että aikaisemmissa blokeissa oli jäänyt pari lentoa liian lyhyiksi. Huomenna sitten todellisuudessa suorittamaan viimeisiä yksinlentoja. Ehkä senkin voisi kuvata.

...jatkuu
Reittinä oli Malmi-Tampere, jossa pieni tauko. Sieltä matka jatkui Lahti-Vesivehmaan lentokentälle, jossa tein pari läpilaskua ja jatkoin matkaa takaisin Malmille. Pääsin vihdoinkin kuvaamaan lupaamani videota, mutta GoPron akku osoittautui sen verran surkeaksi, että se loppui kesken jo Tampereella, joten video jäi suht lyhyeksi ja tylsäksi. Kokosin kuitenkin Malmi-Tampere reitiltä kohokohdat. Heitin musiikit videon päälle koska taustalla kuuluu pelkkää moottorin pörinää.

Muista valita HD-kuva mutterista.



Täytyy korjata yksi kohta. Kun mainitsin videossa korkeudeksi 5000ft niin todellisuudessa se oli 4000ft eli n.1200m. (Korkeusmittaria jos oikein tihrustaa niin huomaa oikean korkeuden). Jatkoin nousua kuitenkin 5000ft vielä.

Matkalennot sekä perusmittarilennot on nyt suoritettu joten nyt sitten odottelen kun seuraava oppilas meidän kurssilta pääsee samalle viivalle. Seuraava blokki mennään nimittäin pareittan simulaattorissa.

- Igor

8 kommenttia:

tiistai 20. elokuuta 2013

Poimintoja netistä

Joskus nettiä selailessa löytyy kiinnostavia ilmailuaiheisia juttuja kuvista uutisiin. Tässä hieman viimeaikaisia löydöksiä.





Youtube

Asia mihin harvemmin kiinnittää huomiota varsinkin matkustajana on liikenteen määrä ilmassa. Kun lennetään lentopinnoilla niin ympärillä on jatkuvasti muita lentokoneita sekä sivuttain että pystysuunnassa, mutta niitä ei osaa etsiä esimerkiksi matkustamon ikkunoista. Vasemmassa videossa lentäjä on kuvannut ohimeneviä lentokoneita.

Oikeassa videossa näkyy koko maailman 24 tunnin pituinen jakso ilmaliikenteestä. Videosta voi huomata mielenkiintoisen seikan Euroopan ja Pohjois-Amerikan välillä. Yöllä lentokoneet lentävät itään päin ja päivällä taas länteen päin. Tällä saadaan järjesteltyä liikennettä Pohjois-Atlantilla, mutta suurin syy reititykseen on sääolosuhteet ja suihkuvirtaukset. Suihkuvirtaukset ovat tällä alueella aina idän suuntaisia ja näitä hyödyntämällä saadaan pienennettyä lentoaikaa ja polttoaineen kulutusta. (NAT=North Atlantic Tracks)










Linkkejä

Esittely kierros Emiratesin Airbus A380 sisällä. Kun linkki avautuu, klikkaa vasemmalla näkyvää matkustamon kuvaa niin pääset koneen sisälle. Googlen Street View-palvelu on laajentunut myös erinäisiin rakennuksiin kuten maailman korkeimpaan rakennukseen Burj Khalifaan. Airbus taitaa olla tällä hetkellä toinen projektin kohde.

Tutkimus: Lentäjät toiseksi luotetuin ammattikunta Suomessa. Tutkimus toteutettiin viime vuodenvaihteessa 12 Euroopan maassa osana Reader’s Digestin laajaa Luotetuin merkki -tutkimusta(European Trusted Brands). Tutkimukseen vastasi yhteensä yli 18 000 henkilöä. Suomessa kyselyyn vastanneita oli yli 2000.

Brunein Sulttaanin ikioma A340. Mitä tehdä kun on rahaa millä mällätä. Yksi hyvä käyttökohde on tietysti oma $100 milliä maksava bussi.

Instagram

Drich27
Epicflying
High_asthe_sky















Matkustamista 1960-luvulla. Pan Am Boeing 747.



0 kommenttia:

sunnuntai 18. elokuuta 2013

Uusi harrastus

Vielä lentelen perusmittarilentoja, mutta mikäli keli on hyvä niin saan ne ensi viikolla päätökseen. Sen jälkeen alkaa taas simulaattorivaihe, mutta tällä kertaa ei keskitytä enää koneen hallintaan vaan mittariproseduureihin.

Tyypillinen reittikartta

Kuten aikaisemmin mainitsin niin aloitin uuden harrastuksen tässä kuussa. Aikoinaan tuli pienempänä harrastettua karatea montakin vuotta, mutta silloin ei pahemmin osannut motivoitua lajia varten. Harrastus jäikin loppujen lopuksi taka-alalle kun oli jatkuvasti muuta tekemistä. Kiinnostus taistelulajeihin on kuitenkin ollut hyvin vahva niin pitkään kuin muistan ja se onkin ehkä ainoa urheilulaji mistä oikeasti pidän.

Nyt vanhempana olen usein miettinyt, että miksi keskeytinkään harrastukset ja olenkohan liian vanha aloittamaan uudestaan? Tutkin useita lajeja ja Taekwondo herätti paljon kiinnostusta, koska se on samantyylinen laji kuin karate, mutta monipuolisempi ja teknisesti ehkä vaativampi. Harmittaa tietysti, että monta vuotta on mennyt hukkaan. Parhaiten lajissa menestyy kun aloittaa nuorena, mutta uskon kyllä, että paljon ehtii vielä saavuttaa. En ole kuitenkaan niin vanha vielä. :) Kyse on tietysti omista tavoitteista, kuinka pitkälle haluaa lajissa edetä ja millä tasolla haluaa sitä harrastaa. Jopa vanhat ihmiset voivat harrastaa lajia, mutta ei ehkä niin intensiivisellä tasolla.

Tutkittuani useita seuroja päätin liittyä Helsingin Taekwondo Unionin Herttoniemen seuraan. Syy siihen oli se, että hertsikassa opettaa mestari Dae Jin Hwang, joka toi kyseisen lajin Suomeen vuonna 1979. Seuralla on varmasti eniten Korealaista taustaa ja mestari ehtikin jo puhutella uusia tulokkaita ja kertoa taekwondosta ja sen tarkoituksesta. Taekwondo = jalan ja käden tie. Ensimmäiset harjoitukset olivat tällä viikolla ja oli kyllä mahtavaa palata takaisin kamppailulajien pariin. Tästä se lähtee!



0 kommenttia:

torstai 8. elokuuta 2013

Helsinki Fly In

"Helsinki-Malmin lentoasema täyttää 75 vuotta. Fly in -tapahtuma kokoaa lentäjiä ja lentokoneita ympäri Suomen. Tule tutustumaan lentoaseman toimintaan, yrityksiin lentokoneisiin ja ilmailuun. Tarjolla on yleisölennätystä, lentokoulutusta, ravintola ja paljon pienkoneita. Päätapahtuma-aika on lauantaina 17.08.2013." - http://helsinkiflyin.fi/



Patrian koneita on myös näytillä tapahtumassa ja lisäksi koululla on samaan aikaan avoimet ovet, jossa on mahdollisuus kokeilla simulaattoria sekä tehdä ensimmäisen vaiheen perustestaukset ilmaiseksi.

Alla on kartta, jonka olen joskus väsännyt ja sillä löytää aika hyvin perille. Kaksi isoa mustaa viivaa päällekkäin ovat kiitotiet. (Sil-shop ei sijaitse enää malmilla.)



1 kommenttia:

tiistai 6. elokuuta 2013

Lennonvalmistelua

Lukijan pyynnöstä teen tällaisen päivityksen normaalista lentopäivästä koululla.
Diamond DA-42. Monimoottori kolutuksessa käytettävä kone.


1. Paperityöt
Lennonvalmistelu lähtee yleensä paperitöistä. Huoltokirjasta tarkistetaan kaikki voimassa olevat paperit ja luvat, että ne ovat kunnossa ja voimassa, eikä koneessa ole mitään huoltotöitä suorittamatta. Täytetään OFP (operational flight plan), johon lasketaan vaadittava polttoaineen määrä, lasku- ja nousumatkat kiitotiellä, reittipisteet yms. lentoon liittyvät seikat.

Lisäksi pitää täyttää massa- ja balanssikaavake, jonka avulla tarkistetaan koneen kuormitus ja massakeskiön sijainti. Kuormituksella varmistetaan ettei tule ylikuormitusta koneelle ja kone nousisi ilmaan. Massakeskiö on piste, jonka kautta massansijoittelusta aiheutuvat voimat kappaleessa ovat nolla. Eli jos kuvitellaan esimerkiksi, että kone roikotetaan narusta ilmassa niin että se ei kallista eteenpäin eikä taaksepäin niin sen massakeskiö on nollassa. Jos massakeskiö olisi liian edessä niin kone kallistuisi eteenpäin ja päinvastoin takarajalla. Saman voi kuvitella esim. lusikalla, joka asetetaan sormenpäähän ja yritetään pitää se tasapainossa. jos jompi kumpi pää kellahtaa alas niin sen momenttivarsi on suurempi eikä massakeskiö ole enää nollassa. Vastapainoksi täytyisi laittaa lisää massaa toiselle puolelle tai siirtää koko lusikkaa toiseen suuntaan.

2. Lentokoneen tarkistus
Kuvassa näkyy pitot-putki, joka mittaa ilmanopeutta.
Mainitsin siitä Daily pic&abb osiossa.
Seuraavana vuorossa on lentokoneen tarkistus, jos sitä ei ole halunnut tehdä jo ihan ensimmäiseksi koululle saapuessa. Tarkistuksessa katsotaan, että kaikki koneeseen kuuluvat varusteet ovat paikoillaan ja kiinnitettyinä. Laitetaan koneeseen virta ja tarkistetaan tärkeimmät sähkölaitteet ja lasketaan laskusiivekkeet alas tarkistusta varten. Tarkistetaan rungon eheys sekä muiden ulkoisten osien kunto. Lisäksi katsotaan koneen öljyt ja jäähdytysnesteet.

3. Briiffi
Istutaan opettajan kanssa pöytään ja käydään kaikki paperit läpi, jotka oppilas on täyttänyt ja varmistetaan, että ne ovat oikein. Katsotaan myös säät lentoreitille sekä muut lentoturvallisuuteen liittyvät paperit. Kun paprut on katsottu käydään läpi itse lento, mitä sillä lennolla täytyy tehdä, millaisia harjoituksia tullaan suorittamaan ja mitä reittiä tullaan lentämään.

4. Kone lentokuntoon
Vedetään kone ulos hallista ja tilataan tankkaus mikäli on tarvis. Kentällä toimii Shell:in tankkaus, joka tankkaa tilauksesta tai voi vaihtoehtoisesti itse rullata kylmäasemalle ja tankata kone. Kun tankkauksesta on kulunut n.10 min voidaan ottaa polttoaineesta vesibensa näyte, koska siinä ajassa vesi on ehtinyt asettua tankin pohjalle. Vesibensoilla yritetään poistaa mahdollisesti tankkiin kondensoitunut vesi.

Lisäksi koneeseen heitetään lennolla tarvittavat varusteet, kuten kartat, polvilevyt, kuulokkeet jne. Poistetaan pitot-putken suojus ja poistetaan pukit nokkapyörän edestä, jotka estävät koneen liikkumisen seistessään tyhjänä.


5. Lentoon
Kun ollaan valmiita lähtöön käynnistetään kone ja pyydetään lennonjohdolta lupa liikkua lentoonlähtöpaikalle. Samalla lennonjohto antaa selvityksen mitä kautta saadaan poistua lentokentältä halutulle reitille.

Peruslentoharjoituksia suoritetaan yleensä Porvoon etelä-puolella Emäsalossa. Kuvassa näkyy vasemalla Malmin lentoasema, josta lähtee lento kohti Degeriä mikä on pakollinen ilmoittautumispiste kun poistutaan tai tullaan Malmin lähialueelle. Sen jälkeen reitti jatkuu kohti Emäsaloa joka on ympyröity alue. Siellä opetellaan yleensä lentokoneen hallintaa häiritsemättä hirveästi muita asukkaita.

6. Jälkibriiffi
Lennon päätyttyä vedetään kone sisälle halliin tai jätetään se ulos mikäli joku muu lentää sillä seuraavaksi. Istutaan jälleen opettajan kanssa pöydän ääreen ja käydään läpi suoritettu lento. Opettaja kertoo mikä meni hyvin, mikä huonosti ja missä on parantamisen varaa. Kirjoitetaan ajat lokikirjoihin ja palautetaan kaikki tarvikkeet paikoilleen mitä on käytetty lennolla.

Siinäpä se karkeasti kokonaisuudessaan. Samanlaisella kaavalla mennään melkeinpä missä tahansa lentotoiminnassa, oli se sitten meidän koulu tai Finnairin Thaimaan lento (poikkeuksena ehkä pelastustoiminta, jossa täytyy lähteä välittömästi). Tietysti jotkut asiat tehdään eri mittakaavassa ja hieman eri tavalla, mutta samat asiat täytyy ottaa huomioon millä tahansa lennolla.

Tällä kertaa koulu jatkui vielä hieman pidemmälle koska meillä oli seuraavan blokin briiffi. Blokeissa on painotus aina yhdellä osa-alueella lentämisessä ja siihen kuuluu aina tietty määrä lentoja. Seuraava blocki käsittää jälleen simulaattorilentämistä, mutta tällä kertaa keskitytään itse proseduureihin eikä niinkään lentämiseen enää. Haalarit naulakkoon, koulupuku päälle ja takaisin luokkaan. :)

2 kommenttia: