lauantai 14. joulukuuta 2013

Eroavuuskoulutus

Aamulennolla Malmilta Turkuun sai ihailla auringonnousua pilvien päällä.


Eroavuuskoulutus on nyt suoritettu - siihen riitti kaksi lentoa. Ensimmäisellä lennolla pyörittiin Loviisan tuntumassa ja toisella lennolla käytiin Turussa heittämässä laskukierrosta. Cirrus on tosiaankin sen verran nopea kone, ettei Malmin laskukierroskuvio riitä. Tältä näyttää lentoonlähtö sivuikkunasta. -->

Mittarilentosäännöillä kun lennetään niin voidaan lentää myös pilvessä, mitä Tecnamilla ei ole sallittua. Kun pilvikatto peittää taivaan niin maassa on yllättävän synkkää eikä tule ajatelleeksi, että pilvien yläpuolella saattaa paistaa aurinko. Ainakin ensikertalaisena tekee sen virheen, että jättää aurinkolasit maahan. Yläkuva kuvastaa tilannetta hyvin :)

Turussa syötiin lounas ja lähdettiin mittarilentoa takaisin Malmille, samalla tehtiin mittarilähestyminen Helsinki-Vantaan lentoasemalle. He-Va on siitä hyvä kun se on lähellä ja lähestymisiä pääsee tekemään erilaisilla menetelmillä kuudelle eri kiitotielle riippuen tuulen suunnasta. Laskuun asti ei ihan tulla koska se maksaa paljon, vaan jatketaan siitä sitten Malmille. Oli mahtavan näköistä lähestyä hieman eri kokoluokkaa olevaa lentoasemaa. Ei se Helsinki-Vantaakaan ole kovin suuri verrattuna muihin lentoasemiin maailmalla, mutta Malmiin verrattuna on kyllä paljon isompi. Lähestymisen jälkeen kun tuli Malmille laskuun niin kiitotie vaikutti todella pieneltä ja kapealta, aivan kuin olisi tulossa johonkin rullaustielle :)

Takapenkilläkin on tullut istuttua kun toinen oppilas on lentovuorossa. Kuvassa suoritetaan jyrkkiä kaartoja 45 asteen kallistuksella. Keinohorisontti näytöllä yhdistyy hienosti oikean horisontin kanssa.

Torstaina pyörähdin myös FPA:n (Finnish Pilots' Association) järjestämässä työllisyysseminaarissa, jossa suomalaiset lentoyhtiöt kertoivat rekrytointiprosesseistaan sekä lähivuosien lentäjätarpeesta. Sali oli täynnä SIO:n, Patrian, Salpauslennon uusia ja vanhoja opiskelijoita sekä muita ilmailusta kiinnostuneita. Luonnollisesti mitään suurempaa toivoa siellä ei kylvetty vaan kerrottiin maltillisesta kasvusta tulevaisuudessa. Sen jälkeen lähdettiin oman kurssin kanssa pikkujoulun viettoon.

Tässä vielä pieni kurkistus pilvien läpi. Jossakin Porvoon itäpuolella taidetaan olla.


- Igor

8 kommenttia:

  1. Kiinnostaisi kuulla lisää tuosta FPA:n seminaarista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eipä siitä ole hirveesti sanottavaa. Lentoyhtiöt kertoivat omasta historiasta, laivastosta, hakuprosesseista jne. Aika samantyyliset ne olivat kaikkialla. Tärkein informaatio tai lähinna vahvistus Finnairin työllisyystilanteesta oli se, ettei sinne pääse kuin SIO:n opiskelijat vielä moneen vuoteen jos hekään. Rekryt alkaisi aikaisintaan 2016. Toive on lähinnä muissa kotimaisissa lentoyhtiöissä sekä aasian suunnalla. Eli käytännössä ei mitään uutta informaatiota :)

      Poista
  2. Kiitos kun valotit lisää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei mitään. Tarkennuksena vielä tuohon Finnairin hakuihin etten vahingossakaan möläytä väärin, töihin pääsee vain Finnairin omat soveltuvuustestin läpäisseet. Tarkoittanee varmaan, että mahdollisesti myös muillakin on mahdollisuus työllistyä heillä. Eli jos he tarvitsevat esim. kokeneimpia lentäjiä niin heillä on oikeus valita muualtakin kuin SIO:sta.

      Poista
  3. Ihmettelen kyllä suuresti Finnairin päätöstä.

    Yhtiöön voi (sitten joskus) päästä jos on suorittanut Finnairin valintatestit, mutta niitä testejä ei siis voi suorittaa jos ei ole hakenut ja päässyt SIO:on. Olisiko fiksumpaa antaa kaikkien valmistuneiden lentäjien hakea yhtiöön, suorittaa ne testit ja valita sitten näistä soveltuvimmat töihin? Miten se SIO tähän liittyy, jos kerta "enää ei suosita mitään tiettyä koulua".

    Lisäksi on huvittavaa, että esim. vuonna 2008 tehdyt testit ovat Finnairin esityksen mukaan voimassa rekrytoinnin alkaessa, eli parhaassa tapauksessa sinne voi siis päästä melkein 10v vanhoilla testeillä. Kuinka paljon ihminen ja sen soveltuvuus muuttuu tuossa ajasssa?

    Luulenpa, että Finnairin päätös purkaa jono ja tiputtaa kaikki valmistuneet samaan "altaaseen" on tehty juuri siksi, että silloin he voivat jatkuvasti jättää ottamatta töihin vuosia sitten valmistuneita, ja kaapia aina "tuoreet" lentäjänalut päältä pois. Erittäin huono juttu 2008 jälkeen valmistuneille SIOlaisille, mutta aika hyvä niille jotka nyt aloittavat opiskelun, mikäli se 2016 pitää suurinpiirtein paikkansa.

    No, onneksi olen itse suosiolla jättänyt Finnairin pois korttipakasta jo ennen koulun aloittamista :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo.. tosiaankin jos alalle haluaa lähteä niin täytyy olla muutakin kuin Finnair vaihtoehtona. Tuolla seminaarissa ei tavallaan tullut mitään uutta esille paitsi tuo booli. Oletin että jonon purku 2015 tarkoittaisi vapaata hakua, mutta se tarkoittikin pakan sekoitusta Finnairin testin läpäisseille.

      Poista
  4. "No, onneksi olen itse suosiolla jättänyt Finnairin pois korttipakasta jo ennen koulun aloittamista :)"

    This ^ +1

    Sun kaltaisia lisää.

    VastaaPoista
  5. Vapaasta hausta sen puoleen kuin jonostakaan ei ole mielestäni koskaan missään virallisessa lähteessä mainittu tai sitä selitelty. Sitä ei kukaan ole tiennyt mikä sieltä 2015 on ollut tulossa niin on ollut turha ees miettiä mitä sieltä olisi voinut tulla.

    Kirvestä ei kantsi heittää kaivoon, koska
    - muitakin yhtiöitä on kuin AY
    - tod näk paremmilla ehdoilla kuin AY
    - missään vaiheessa esitystä ei sanottu, etteikö "kokeneiden hakua" voitaisi järjestää tulevaisuudessakin

    VastaaPoista