torstai 5. joulukuuta 2013

Cirruksella uuteen nousuun



Noniin. Nyt on lorvailtu maassa tarpeeksi pitkään. Kaikki Tecnam-lennot ovat takana ja Cirruksen teorioita opiskeltu ahkerasti, joten aika aloittaa mittarilennot. Maanantaina piti olla ensimmäin lento, mutta kappas, flunssa iski joten lento peruuntui. Ilmailussa käytetään sellaista termiä kuin fit2fly, eli olla lentokuntoinen. Flunssa, päihde, vamma tai jokin muu seikka saattaa vaikuttaa ihmisen suorituskykyyn sen verran paljon, että joko lääkäri tai itse voi määrittää lentokunnon olevan riittämätön. Maanataina tiesin itse ettei lennosta tulisi mitään sellaisessa kunnossa, joten soitin ja peruutin sen. Keskiviikkona oli kuitenkin suhteellisen hyvä olo niin päästiin ilmaan. Tänään taas huono keli esti lennon, joten tältä viikolta homma oli tässä. Viikonlopuksi Mikkeliin ja ensi viikolla jatkuu.

Ensimmäiset lennot ovat Cirruksen eroavuuslentoja, jossa tutustutaan koneen ominaisuuksiin ilmasta käsin. Tärkeimpinä asioina ovat koneen hallittavuus sekä uudet varusteet/laitteet. Suoritettiin mm. sakkauksia, hidaslentoja, jyrkkiä kaartoja, nousuja/laskuja sekä epätavallisista asennoista oikaisuja. Uusina asioina tuli seossäätö, G1000 avioniikka ja autopilotti.

Täytyy sanoa, ettei konetta ole täysin turhaa kehuttu. Olo oli Tecnamin jälkeen kuin sohvalla lentäisi. Vakaa ja tehokas lentokone. Potkuria pyörittää V6 310hv kone ja ne tehot kyllä tuntuu. Lentoonlähdössä kun heittää "Max Power" niin kyllä selkä painuu penkkiin. Voisi sanoa, että odotan innolla yhteistyötä :)


Maanantaina näillä näkymin Turkuun heittämään hieman laskukierrosta osana eroavuuslentoja. Malmilla ei taida kuvio riittää näin nopealle koneelle :)

- Igor

2 kommenttia: