perjantai 11. lokakuuta 2013

Kohti mittarilentämistä

Kurssikaveri simulaattorissa. Kuvassa ollaan Helsinki-Vantaan lentoasemalla kiitotiellä 15 valmistautumassa lentoonlähtöön. Edessä seisoo muistaakseni B767 ja etuoikealla näkyy terminaalirakennus.

Mittarisimulaattori blocki tosiaankin käynnissä. Tämä on varmasti yksi vaikeimmista lentovaiheista koulun aikana, koska lentäminen muuttuu täysin siitä mitä ollaan aikaisemmin opittu. Sitä saattaa luulla, että miten lentäminen voi olla muka erilaista, mutta kyllä se näin vaan on :)

Puhutaan VFR ja IFR lentämisestä - visual flight rules ja instrument flight rules. VFR lentäminen perustuu visuaalireferensseihin ja IFR puhtaasti mittareihin. Raja näiden välillä määritellään näkyvyydellä, pilvikorkeudella sekä pilven etäisyydellä. Lisäksi VFR lentäminen on kiellettyä tietyissä ilmatiloissa tai tiettyjen korkeuksien yläpuolella.

IFR lentäminen on tietysti paljon monimutkaisempaa kuin VFR. Kun ulos ei näe mitään niin on pakko luottaa siihen mitä mittarit sanovat. Omat aistit saattavat väittää mittareita vastaan, mutta niihin luottaminen on erittäin vaarallista. Monet koneet ovatkin päätyneet muualle kuin kiitotielle virheellisten tuntemuksien vuoksi. Mittareita täytyy "skannata" jatkuvasti ja niitä täytyy myös osata lukea samanaikaisesti esim. kallistusta, suuntaa ja korkeutta. Jos lentokoneesta löytyy autopilotti kuten liikennelentokoneista niin kapasiteettia vapautuu todella paljon muihin asioihin.

VOR lähestyminen kiitotielle 15
Kun ulkoisia referenssejä ei ole niin lentäminen perustuu ennalta määrättyihin suuntiin, joita noudatetaan erinäisten navigointilaitteiden avulla kuten GPS, VOR, NDB, DME, ILS, IRS jne. Näistä GPS alkaa olla eniten käytetty laite nykyajan navigoinnissa koska sillä saadaan hyvin tarkka sijainti. Toki noita muitakin laitteita käytetään aktiivisesti, esim. ILS on yksi tarkimmista laitteista suoritettaessa lähestymistä kiitotielle. ILS (Instrument Landing System) tarjoaa liukupolun kiitotielle, joka opastaa lentokonetta pysty- ja vaakasuunnassa laskun aikana.

Mittarilentäminen vaihtelee myös riippuen lentokoneen navigointilaitteiden tarkkuudesta tai esim. lentoaseman/kiitotien varustetasosta. Oikealla näkyvässä kuvassa on lähestyminen kiitotielle 15 Helsinki-Vantaalle, joka perustuu yhteen ainoaan suuntamajakkaan sekä etäisyyden mittaamiseen. Kartassa on paljon tietoa ja melkein kaikkea informaatiota joutuu myös käyttämään. Vaikka kartta vaikuttaa monimutkaiselta niin todellisuudessa tämä on vielä sieltä helpoimmasta päästä.

Erilaisia menetelmiä sekä reittejä määritellään kentälle saapumista sekä poistumista varten. Myös reitit lentoasemien välillä on jo valmiiksi määritelty, joten tietyllä tavalla mittarilentäminen on helppoa kun sitä on tarpeeksi paljon harjoitellut.

Vasemmalla näkyy reittikartta Virosta. Reitillä näkyy yleensä magneettinen suunta, minimilentokorkeus, etäisyys pisteiden välillä sekä väylän numero.

Tällaista se lentäminen on suurimmaksi osaksi myös kaupallisessa liikenteessä  ja nyt sitä pääsee oikeastikin harjoittelemaan. Vielä tuo karttojen luku ja käytännön toteutus simulaattorissa on aika kankeaa ja sen takia tämä blocki onkin yksi tärkeimmistä, nimittäin näiden asioiden täytyy sujua ennen kuin voidaan hypätä oikeaan lentokoneeseen.

- Igor

0 kommenttia: