torstai 5. syyskuuta 2013

Olisiko jo aika elpyä?

Kuten ilmailualalla on ollut tapana, taantuma ja kysyntä on kulkenut vahvasti sykleissä kuin radioaalto - selvää keskilinjaa ei ole vaan käydään aina pohjalla, jossa ollaan vähän aikaa ja palataan taas jälleen huipulle. Nyt ollaan oltu tavallista pidempään kuopassa vuodesta 2007, joten olisikohan jo aika nousta pois sieltä? Noustiinhan me 90-luvun lamastakin.

Kuva: oldgoldandblack.com
Lentoliikenne kulkee käsikädessä maailmantalouden kanssa - jos siellä menee huonosti niin menee myös ilmailussa. Tavalliselle ihmisille ei olekaan niin selvää mistä talouden heikkeneminen tai kasvu johtuu ja on vaikea myös ymmärtää miten sen käyttäytyminen heijastuu ilmailuun. Pystyyköhän kukaan edes sanomaan mitä tulee huomenna tapahtumaan? Itse en ole ainakaan huippuekonomisti, joka tajuaa pidemmän päälle taloussuhdanteista, mutta asiaa voi toki tarkastella tavallisen pulliasen näkökulmasta. Selvää on, että talouden heilumiseen vaikuttaa moni tekijä kuten sääilmiöt, polittiinen tilanne maailmalla, raaka-aineiden hinnat, riskisijoittaminen, tuonnit/viennit jne.

Viimeaikaisten uutisointien mukaan taloudessa on joka tapauksessa havaittu selvää elpymistä maailmanlaajuisesti mikä tarkoittaa myös sitä, että ilmailussa tullaan lähitulevaisuudessa kääntymään myös positiiviseen suuntaan. Vielä vähän aikaa sitten lentoyhtiöillä oli rekrytointikieltoja päällä, mutta nykyään monet firmat hakevat jo lentäjiä hyvään tahtiin tosin suuremmilla lentotunneilla.

Hollantilainen varainhoitoyhtiö ING Investment Management uskoo maailman talouskasvun ja elpymisen kiihtyvän loppuvuodesta. Raaka-aineiden hintojen lasku ja riskisijoitusten pysyminen pinnalla viittaavat siihen, että talouden vakauttamisesta siirrytään kasvuun tämän vuoden toisella puoliskolla. Suomessa yleiskuva on maltillisen positiivinen. Voisiko tämä tarkoittaa myös sitä, että ilmailualalla havaittaisiin suurempia muutoksia jo vuoden 2014 puolella?

Kuten aikaisemmin olin maininnut artikkeleissa niin tulevaisuuden ennusteet viittaavat rajuun lentäjäpulaan. Mistäs moinen sitten johtuu? Suurimpia syitä ovat varmasti rekrytointikiellot ja koulutuksen suuri hinta, mikä pelottaa ihmisiä hakeutumaan lentokouluhin. Kuka haluaa maksaa 100,000 euroa koulusta, josta ei ole työpaikalle mitään takeita? Halvemmallakin toki pääsee erilaisilla modulaarisilla opinnoilla ympäri maailmaa, mutta hinta jää silti hyvin suureksi. Valitettavasti monet lentäjät jäivätkin ilman työpaikkaa talouden romahdettua 2007 ja ovat nyt kahleissa lainansa kanssa.

Kuva: escapevelocity.co.nz
Tästä päästäänkin siihen, että kun matkustajaliikenne kasvaa jo nykyäänkin kovaa tahtia niin lentokoneiden määrää joudutaan lisäämään sitä myöten. Jos seuraa vähääkään ilmailu-uutisia niin saa lukea jatkuvasti kuinka matkustajamäärät nousevat melkeinpä kaikissa lentoyhtiöissä ja kuinka koneita tilataan lisää. Yhtiöt tekevät voittoa, avaavat uusia reittejä ja lentäjät joutuvat pidentämään työpäiviään, jotta pidettäisiin kulut kurissa. Väsyneenä ja tuskastuneena kukaan ei jaksa tehdä työtä pitkään eikä tällaista kasvua pysty hoitamaan nykyisellä lentäjämäärällä. Puhumattakaan eläköitymisistä tai uusista työaikamääräyksistä. Kun tulee se hetki, että täytyy palkata uutta verta niin huomataankin, että markkinoilta ovat lentäjät loppu kun kouluista ei valmistunutkaan riittävästi lentäjiä yhtiön tarpeita varten ja reservit on imetty jo kuiviin.

Kuva: asianaero.com
Vaikka kuinka tuskaiselta ojan pohjalla näyttääkin niin en voi sulkea korviani suurien yhtiöiden ja organisaatioiden viestiltä: tarve on kova tulevaisuudessa. ICAO, IATA, Boeing ja Airbus sanovat kaikki samaa. Seuraavan 20 vuoden aikana tarvitaan lähemmäs miljoona uutta lentäjää ja mekaniikkoa eli tarve kasvaa exponentiaalisesti.

Maailmanlaajuinen tarve uusille lentäjille ja mekaanikoilla alueittain:

Aasian ja Tyynenmeren alue – 192 300 lentäjää ja 215 300 mekaanikkoa
Eurooppa – 99 700 lentäjää ja 108 200 mekaanikkoa
Pohjois-Amerikka – 85 700 lentäjää ja 97 900 mekaanikkoa
Latinalainen Amerikka – 48 600 lentäjää ja 47 600 mekaanikkoa
Lähi-itä – 40 000 lentäjää ja 53 100 mekaanikkoa
Afrikka – 16 500 lentäjää ja 15 900 mekaanikkoa
Venäjä ja IVY-maat – 15 200 lentäjää ja 18 000 mekaanikkoa

Johtopäätös

Kiivas keskustelu jatkuu varmasti vielä jonkun aikaa niin puolesta- kuin vastaanpuhujien kesken opiskelun kannattavuudesta jne., mutta jokaisella henkilöllä on oma henkilökohtainen näkökulma asiaan. Henkilökohtaisesti, joudun turvautumaan faktoihin turhan spekuloinnin sijaan, koska en ole mielestäni kovinkaan hyvä ennustaja tai talousekonomisti. Lisäksi opiskelen parhaimmillaan liikennelentäjäksi eikä valmistumiseen ole niinkään pitkä aika enää, joten parasta olla optimisti ja luottaa siihen, että kouluun meno oli oikea päätös. Voisin uskoa, että sekä vanhat että uudet lentäjät tullaan repimään kotisohvilta töihin kunhan aika on oikea ja se aika taitaa olla jo ihan kohta ovella.

- Igor

Lähteitä:
http://www.kauppalehti.fi/omaraha/talouskasvu+ja+elpyminen+kiihtyvat+loppuvuodesta/201309497361
http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194836631745/artikkeli/nordean+ekonomistit+suomen+talouden+elpyminen+viennin+varassa.html
http://www.afm.aero/magazine/airports-and-routes/item/375-flying-on-auto-pilot/375-flying-on-auto-pilot
http://www.lentoposti.fi/uutiset/lentajatarve_kasvaa_maailmanlaajuisesti

9 kommenttia:

  1. Naiiviutta on vielä havaittavissa. "Minä en jää ilman työtä kuten muut". Oletko kysynyt vanhemmilta valmistuneilta kuinka on löytynyt duunia? Nyt näyttää tosin sentään siltä, että tulevina vuosina saattaa muutama työpaikka aueta - silti on pitkä matka siihen, että suoraan lentokoulusta voi tanssia lentoyhtiöön töihin. Ne, jotka ovat viime vuosina työllistyneet, ovat joko muutamaa poikkeusta lukuunottamatta maksaneet 30000+e ryanille tyypeistä tai lähteneet nälkäpalkalla idän suuntaan. Eihän toi 30ke sijoitus ole enää kovin paha, jos on koulusta 110ke maksanut. Siinähän voi vaikka vielä linetrainingin tehdä palkatta, maksaa itse id:t ja työasut sekä olla ilmaiseksi standbyssä, koska lentäminen on niin kivaa.

    VastaaPoista
  2. En ole missään vaiheessa väittänyt, että tulen saamaan työpaikkaa tai koulusta voi marssia suoraan duuniin. Kirjoitin artikkelin positiivisessa valossa alan kehityksen näkökulmasta. Kuten sanoin, kunhan aika on oikea ja uskon, että se on pian. Se on toki hyvä juttu jos pystyy ennustamaan ja kertoa että kukaan ei saa duunia lähivuosina. Parempi istua kotisohvalla ja katsoa uutisia. Tuskin kukaan osasi myös ennustaa että 2007 loppuu rekrytoinnit.

    Tunnen kyllä yllättävän montakin joka on työllistynyt vaikka en niin paljon lentäjiä tiedäkään. En tiedä mistä moinen katkera ja negatiivinen sävy, mutta tyhmää lähteä opiskelemaan jos aikoo kylpeä itsesäälissä ja katsoa kun muut työllistyy ja itse odottaa finskiltä paikkaa hamassa tulevaisuudessa.

    VastaaPoista
  3. Olen Igor kanssasi samaa mieltä, että pitää olla optimistinen tulevaisuuden suhteen. Itse enemmän talouden kuin ilmailun "asiantuntijana" uskon, että tilanne lentoyhtiöissä kerkeää muuttumaan parempaan päin ennen valmistumistasi. Ainakin kovasti tuntuu lentoyhtiöt viimeaikoina tilanneet uusia koneita, niin kai niitä tarvitaan joku lentämään ;)
    PS. Olen eri anonyymi kuin tuo ensimmäinen

    VastaaPoista
  4. Kyllähän sitä näkee lentoyhtiöissä selvää kasvua jatkuvasti, mutta vaikeaa toki sanoa kuinka se vaikuttaa työllistymiseen seuraavan vuoden aikana. Opiskelijoilla sekä jo aikasemmin valmistuneilla on varmasti suuret paineet tulevaisuuden suhteen koska lainataakka ei kevene kuin työtä tekemällä. Realiteetti on toki havainnoitava ennen opiskelun aloitusta, jottei päädy tilanteeseen jossa ollaan mukavuusalueen ulkopuolella.

    Ymmärrän kyllä kaikkien kommentoijien näkökulmat asiasta ja monilla saattaa olla juuri se tukala tilanne kun on lainataakkaa eikä työtarjouksia tule. Jyrkkä pessimismi on kuitenkin sellainen mitä en täysin ymmärrä. Jos on edes jollakin tapaa ilmailun kanssa tekemisissä, niin täytyy olla jonkinlaista uskoa itseensä sekä tulevaan. Hyvä jos tulee sellainen aika että voi marssia suoraan töihin, mikä saattaa olla hyvinkin mahdollista, mutta välillä täytyy mennä vaikean kautta ja aloittaa siellä missä saa heti töitä - oli se sitten aasiassa tai ryanairilla. Palkka ei ole missään niin huono ettenkö menisi töihin, taksissa saa varmasti vähemmän.

    VastaaPoista
  5. "In fact, the mechanic at your local gas station, or even the taxi driver who drives along the streets of your town, sometimes taking trips of a longer duration than regional flights, may be pulling down more cash per hour than the bottom rungs of first officers, i.e. co-pilots, at regional airlines."

    http://www.nbcnews.com/business/just-doesnt-fly-some-airline-pilots-barely-make-living-wage-8C11022539

    VastaaPoista
  6. Nice article. Seems that the comparison is made within U.S. Would be fair if we could add some european carriers to the list and seek for taxi drivers salaries before claiming such a fact. I have driven a taxi closer to one year and I can really say what is to be working as a driver.

    In taxi you will nearly always work 12 hours days and yes you can get a salary up to 3-4k€ per month but that requires you to make night shifts and drive like a crazy without breaks and that is really the tops. This comparison could be made of about any jobs. We had a research lately that mechanics get more salary after 3 years of education than a doctors with 10 years of education. But how about the work experience? Taxi driver will get the same 2-4k per month after 40 years of work, but look for the pilots income. Slightly different.

    Cannot assume that newbie will get high wage with f(ATPL). Need to be ready to start career with first humane job offer and go that ruff way. After all, need to realise that there is a lot of unemployed wet ears and I am not an exception. I have made a lot of hard work in the past and I know what is stress and pressure with long working days so it is really difficult to surprise me.

    This is a subject which could be discussed for ages - financial situation, living enviroment, personal relationships, family backgrounds, personal willings etc. Everything affects your decision to start your first job. If you are uninhibited you might be glad to get a work from Africa. If you are a guy with a solid family life, the job in home country might be the only option.

    VastaaPoista
  7. Hups.. kommentti taisikin olla suora lainaus sivulta :) Noh... eiköhän porukka ymmärrä englantia.

    VastaaPoista
  8. Kannattaa muistaa, että on mahdotonta työllistyä koskaan lentäjäksi jos ei ole ensin opiskellut lentäjäksi. Mitä muuta ihminen voi tehdä kuin päättää, mitä todella haluaa ja alkaa sitten tavoittelemaan sitä? Itse ainakin olisin mielummin työtön ja velkainen lentäjä kuin joku joka on pessimistinä jo alussa päättänyt että mistään ei kuitenkaan tule mitään ja luovuttanut jo alkuunsa.

    Nämä ihmiset sitten kirjoittelevat netissä kauhukuvia niille, jotka vielä jaksavat uskoa itseensä, ja haukkuvat naiiviksi. "Että olisit sinäkin vain tehnyt fiksusti niinkuin minä ja jäänyt kotisohvalle pelaamaan FSX:ää."

    VastaaPoista
  9. You might get a job after training, but no one never got a job before training! Olen kuullut aikaisemminkin tämän - myöskään yksikään lottovoittaja ei voittanut koskaan pelaamatta ensin. Vaikka saatankin kuulostaa pessimistiltä, toivotan silti kaikille vilpittömästi onnea valitsemallaan tiellä.

    VastaaPoista