tiistai 6. elokuuta 2013

Lennonvalmistelua

Lukijan pyynnöstä teen tällaisen päivityksen normaalista lentopäivästä koululla.
Diamond DA-42. Monimoottori kolutuksessa käytettävä kone.


1. Paperityöt
Lennonvalmistelu lähtee yleensä paperitöistä. Huoltokirjasta tarkistetaan kaikki voimassa olevat paperit ja luvat, että ne ovat kunnossa ja voimassa, eikä koneessa ole mitään huoltotöitä suorittamatta. Täytetään OFP (operational flight plan), johon lasketaan vaadittava polttoaineen määrä, lasku- ja nousumatkat kiitotiellä, reittipisteet yms. lentoon liittyvät seikat.

Lisäksi pitää täyttää massa- ja balanssikaavake, jonka avulla tarkistetaan koneen kuormitus ja massakeskiön sijainti. Kuormituksella varmistetaan ettei tule ylikuormitusta koneelle ja kone nousisi ilmaan. Massakeskiö on piste, jonka kautta massansijoittelusta aiheutuvat voimat kappaleessa ovat nolla. Eli jos kuvitellaan esimerkiksi, että kone roikotetaan narusta ilmassa niin että se ei kallista eteenpäin eikä taaksepäin niin sen massakeskiö on nollassa. Jos massakeskiö olisi liian edessä niin kone kallistuisi eteenpäin ja päinvastoin takarajalla. Saman voi kuvitella esim. lusikalla, joka asetetaan sormenpäähän ja yritetään pitää se tasapainossa. jos jompi kumpi pää kellahtaa alas niin sen momenttivarsi on suurempi eikä massakeskiö ole enää nollassa. Vastapainoksi täytyisi laittaa lisää massaa toiselle puolelle tai siirtää koko lusikkaa toiseen suuntaan.

2. Lentokoneen tarkistus
Kuvassa näkyy pitot-putki, joka mittaa ilmanopeutta.
Mainitsin siitä Daily pic&abb osiossa.
Seuraavana vuorossa on lentokoneen tarkistus, jos sitä ei ole halunnut tehdä jo ihan ensimmäiseksi koululle saapuessa. Tarkistuksessa katsotaan, että kaikki koneeseen kuuluvat varusteet ovat paikoillaan ja kiinnitettyinä. Laitetaan koneeseen virta ja tarkistetaan tärkeimmät sähkölaitteet ja lasketaan laskusiivekkeet alas tarkistusta varten. Tarkistetaan rungon eheys sekä muiden ulkoisten osien kunto. Lisäksi katsotaan koneen öljyt ja jäähdytysnesteet.

3. Briiffi
Istutaan opettajan kanssa pöytään ja käydään kaikki paperit läpi, jotka oppilas on täyttänyt ja varmistetaan, että ne ovat oikein. Katsotaan myös säät lentoreitille sekä muut lentoturvallisuuteen liittyvät paperit. Kun paprut on katsottu käydään läpi itse lento, mitä sillä lennolla täytyy tehdä, millaisia harjoituksia tullaan suorittamaan ja mitä reittiä tullaan lentämään.

4. Kone lentokuntoon
Vedetään kone ulos hallista ja tilataan tankkaus mikäli on tarvis. Kentällä toimii Shell:in tankkaus, joka tankkaa tilauksesta tai voi vaihtoehtoisesti itse rullata kylmäasemalle ja tankata kone. Kun tankkauksesta on kulunut n.10 min voidaan ottaa polttoaineesta vesibensa näyte, koska siinä ajassa vesi on ehtinyt asettua tankin pohjalle. Vesibensoilla yritetään poistaa mahdollisesti tankkiin kondensoitunut vesi.

Lisäksi koneeseen heitetään lennolla tarvittavat varusteet, kuten kartat, polvilevyt, kuulokkeet jne. Poistetaan pitot-putken suojus ja poistetaan pukit nokkapyörän edestä, jotka estävät koneen liikkumisen seistessään tyhjänä.


5. Lentoon
Kun ollaan valmiita lähtöön käynnistetään kone ja pyydetään lennonjohdolta lupa liikkua lentoonlähtöpaikalle. Samalla lennonjohto antaa selvityksen mitä kautta saadaan poistua lentokentältä halutulle reitille.

Peruslentoharjoituksia suoritetaan yleensä Porvoon etelä-puolella Emäsalossa. Kuvassa näkyy vasemalla Malmin lentoasema, josta lähtee lento kohti Degeriä mikä on pakollinen ilmoittautumispiste kun poistutaan tai tullaan Malmin lähialueelle. Sen jälkeen reitti jatkuu kohti Emäsaloa joka on ympyröity alue. Siellä opetellaan yleensä lentokoneen hallintaa häiritsemättä hirveästi muita asukkaita.

6. Jälkibriiffi
Lennon päätyttyä vedetään kone sisälle halliin tai jätetään se ulos mikäli joku muu lentää sillä seuraavaksi. Istutaan jälleen opettajan kanssa pöydän ääreen ja käydään läpi suoritettu lento. Opettaja kertoo mikä meni hyvin, mikä huonosti ja missä on parantamisen varaa. Kirjoitetaan ajat lokikirjoihin ja palautetaan kaikki tarvikkeet paikoilleen mitä on käytetty lennolla.

Siinäpä se karkeasti kokonaisuudessaan. Samanlaisella kaavalla mennään melkeinpä missä tahansa lentotoiminnassa, oli se sitten meidän koulu tai Finnairin Thaimaan lento (poikkeuksena ehkä pelastustoiminta, jossa täytyy lähteä välittömästi). Tietysti jotkut asiat tehdään eri mittakaavassa ja hieman eri tavalla, mutta samat asiat täytyy ottaa huomioon millä tahansa lennolla.

Tällä kertaa koulu jatkui vielä hieman pidemmälle koska meillä oli seuraavan blokin briiffi. Blokeissa on painotus aina yhdellä osa-alueella lentämisessä ja siihen kuuluu aina tietty määrä lentoja. Seuraava blocki käsittää jälleen simulaattorilentämistä, mutta tällä kertaa keskitytään itse proseduureihin eikä niinkään lentämiseen enää. Haalarit naulakkoon, koulupuku päälle ja takaisin luokkaan. :)

2 kommenttia:

  1. Hyvä artikkeli, olen itsekin harkinnut samanlaisen tekemistä. Tarkoitit varmaan laskusiivekkeitä kohdassa kaksi? :>

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä huomio. Tullut varmaan joku oikosulku kirjoittaessa. Kiitos :)

      Poista