lauantai 27. huhtikuuta 2013

NF-leiri

Tällä alalla on vaan pakko hyväksyä se, että eletään täysin sään armoilla. Aurinkoista keliä on ollut jo pari viikkoa, mutta yllättäen keli huononee yölentoleirin aikana. Yölentolupaa varten tarvitaan 5 tuntia yötiimaa ja nyt mulla on lennetty hieman alle 4h. Nyt jää sitten nähtäväksi milloin tuon viimeisen tunnin saa lennettyä.. todennäköisesti syksyllä.
Lennot tosiaankin suoritettiin Mikkelin kentällä. Mikkelissä kuvattiin myös vähän aikaa sitten tullut elokuva "Kaappari", jossa pääroolissa oli Kari Hietalahti. Leffa perustuu tositapahtumiin, kun vuonna 1978 Aarno Lamminparras kaappasi aseella uhaten Oulusta Helsinkiin matkalla olleen Finnairin Caravelle-lentokoneen matkustajineen ja miehistöineen. Leffateatterissa kenttä näytti sen verran tutulta, että bongasin yhdessä vaiheessa kiitotien numeron ja kävin heti tarkistamassa missä sellainen sijaitsee.. ja Mikkelissähän se :)

Länsi-Savo oli kirjoittanut myös pienen artikkelin meidän yölennoista. Linkki

Faktaa wikipediasta
Lentokentän suunnittelu aloitettiin vuonna 1932, ja lentokenttä rakennettiin 1930-luvun puolivälissä. Ensimmäinen lentokone laskeutui kentälle vuonna 1936. Lentoasema peruskorjattiin vuosina 1986–1987 kohonneiden matkustajamäärien takia, mutta 1990-luvulla lentoaseman käyttö laski huomattavasti ja Finnair lopetti lennot Mikkeliin vuonna 2000. Liikennöitsijänä toimi 1990-luvulla muun muassa Air Botnia.

European Executive Express lensi lokakuuhun 2005 asti arkipäivisin yhden edestakaisen lennon Helsingistä Mikkeliin, mutta nykyisin Mikkeliin ei ole säännöllistä matkustajaliikennettä. Erityisesti kesäisin lentoasemalla on kuitenkin vilkasta purjelento-, harrastuslento- sekä laskuvarjohyppytoimintaa.

Alla on hieman valokuvia, mitä tuli otettua, mutta yökuvien laatu on hieman heikko. En viitsinyt raahata jalustaa Helsingistä kun oli paljon muutakin tavaraa ja objektiivi olisi voinut olla pitemmällä putkella. Noh, photoshopilla vaan valot auki :) Henkilökuvista sumensin myös kasvot pois, jottei kukaan pääsisi tahattomasti nettiin.

Toinen ottaa pressua pois ja toinen ottaa näytettä polttoaineesta veden varalta.

Koneen tavaroiden tarkistus

En lähde varmaksi sanomaan, mutta näyttäisi olevan Piper Cherokee. Takana on AFIS torni (Aerodrome Flight Information Service) eli lennontiedottajan koppi. Mikkelissä ei ole enää lennonjohtoa.

Yhteistyö! Tärkeä seikka lentäjän ammatissa. Yhdessä koneen tarkistus sujuu nopeammin. Toinen tarkistaa koneen varusteita ja toinen testaa öljyn määrää.

Vähän epäselväksi jäi miksi tuo pyörä oli tuossa nurmikolla ja mistä se on peräisin. Näyttäisi siltä, että siihen on voitu köyttää kone kiinni, mutta eihän se kone lähde seilaamaan kuin laiva muutenkaan :) jaa...

Koneen ulkoinen tarkastus ja polttoaineen mittaus.

Auringon säteet tuli hienosti pilvien läpi. Edessä näkyy myös tankkausasema.

Curtiss P-40 Kittyhawk. (Suomi sai sotasaaliiksi vaurioituneita Warhawkeja. T. Wiki)

Saimaan Panimon olusia. Rokrammi ja Marsalkka.

Heti kun alkaa yö niin koneet käyntiin, jotta pimeä ei menisi hukkaan.

Sivuvakaajan majakka antaa hienon valaistuksen maahan.

Kaikki koneet odotuspaikalla A tekemässä koekäyttöä ennen kiitotielle siirtymistä.

Siirtyvät letkassa kiitotien alkuun, josta vuorotellen suorittavat lentoonlähdön.

Odottaa omaa vuoroa päästä kiitotielle

Into the sky

Kerrankin ei tarvinnut riisua vyötä pois turvatarkastuksessa :)

Pakollinen #selfies kuva. Ikkunan läpi näkyy vähän rullausvaloja sekä kiitotien kyltti.

Kiitotie 11 lähestymisvalot

Asemarakennus sekä vanha lennonjohtotorni. Nykyään se on riisuttu laitteista siellä voi seurata lentoja.
Opettajan ottama valokuva. Edessä näkyy kiitotie 29.

 Kuvaaja: Jani Lauanne, Mikkelin Ursa. Jani oli kuvaamassa kuun puolivarjopimennystä ja tecnam oli vahingossa osunut mukaan ensimmäisessä kuvassa. http://www.taivaanvahti.fi/observations/show/13818#1










Huomenna lähden viemään yhtä lentokonetta takaisin Helsinkiin, koska sille ei ole enää tarvetta täällä
Mikkelissä. Samalla saan kuitattua vähän matkalentoa ja ilmaisen kyydin kotia :)

- Igor

4 kommenttia:

  1. Mites tankista saa mahdollisen veden pois jos toinen samalla heiluttaa konetta kiipeilemällä sen päällä...?

    VastaaPoista
  2. Hahah. Arvasin et joku kysyy tuota. Sitä samaa ihmettelin itsekin kun muokkasin kuvia. :) se jää varmaan arvoitukseksi nytten..

    VastaaPoista
  3. Hienoja kuvia! Mites koneiden tankkaus muuten suoritettiin? Saako Mikkelistä poltsikkaa? AIP:n mukaan ei saa.

    PM

    VastaaPoista
  4. Kiitos. Tankkauspiste löytyy kyllä niinkuin tuossa yhdessä kuvassa näkyy, mutta siinä ei pysty maksamaan kortilla. Tietääkseni se on Mikkelin lentokerhon käytössä, mutta Patrialla on Shellin kanssa siihen oma sopimus ja avain tankkausta varten.

    VastaaPoista