maanantai 8. huhtikuuta 2013

ATPL(A) sekä tilannekatsaus

Lukijoilta on tullut vähän kyselyä koskien opintojen etenemistä ja koulutuksesta ylipäätään. Eli tällä hetkellä olen aikalailla puolessa välissä integroidulla ammattilentäjän opintolinjalla ja lupakirjoista taskusta löytyy PPL - eli yksityislentäjän lupakirja, (huh.. aika rientää kyllä nopeasti). Takana on jo peruslentokoulutus sekä ATP ja IR teoriat. (Kerron lyhenteistä lisää alempana.) Seuraavaksi aloitan simulaattori- sekä mittarilennot. Koulutuksen loppupäässä on vielä monimoottorikelpuutus ja MCC eli miehistöyhteistyökurssi.

Eurooppalaiset koulutusorganisaatiot kuten PPT joutuvat kouluttamaan yhteiseurooppalaisten ilmailumääräysten mukaisesti (JAR-FCL - Joint Aviation Requirements-Flight Crew License), jotka on laatinut JAA (Joint Aviation Authorities). Valmistuvat lentäjät saavat JAR-FCL ATPL(A) lupakirjan,  jolla pystyy työskentelemään JAA:n valtioissa. Koulutusorganisaatiot voivat antaa myös enemmän koulutusta mikäli näkevät sen tarpeelliseksi.
© PPT
Tällä hetkellä EASA (European Aviation Safety Agency) ottaa JAA:n sekä monien muiden eurooppalaisten virastojen tehtäviä hoitaakseen, esimerkiksi Trafin joka on Suomen kansallinen ilmailuviranomainen. Määräykset sekä lupakirjat muuttuvat myös JAR-FCL:stä PART-FCL:ksi. EASA:n myötä pystytään hallitsemaan koko euroopan ilmailua paljon tarkemmin ja kokonaisvaltaisemmin, jolloin turvallisuus myös paranee. Näistä ei sen enempää jottei mene liian monimutkaiseksi.


Muuten koulutusohjelmia voi olla erilaisia jotka täyttävät kuitenkin määräysten mukaiset minimivaatimukset, esim. modulaarinen, integroitu, ab-initio tai mpl. Valmistuessaan oppilas saa ATPL(A), Airline Transport Pilot Licence, joka on kaikista kattavin lupakirja. (A tulee sanasta Aeroplane. Voi olla myös esim. H - Helicopter). Siihen sisältyy alla olevat muut lupakirjat ja kelpuutukset.

PPL - Private Pilot License (Yksityislentäjän lupakirja, joka antaa pätevyyden lentää yksimoottorista pienkonetta. 17v.)
 
NR - Night Rating (Yölentokelpuutus)

ATP(A) - Ground School (ATP teoriakoulutusta)
  • ilmailulaki
  • sääoppi
  • lennonteoria (kutsutaan usein aerodynamiikaksi)
  • lentokoneen rakenne, moottori, sähkö ja laitteet
  • radiopuhelinliikenne
  • lentotoiminta
  • lentosuunnistus
  • ihmisen suorituskyky ja rajoitukset (jakautuu ilmailufysiologiaan ja -psykologiaan)
IR - Instrument Rating (Mittarilentokelpuutus, jonka jälkeen voi lentää ei-näkösääolosuhteissa)

CPL - Commercial Pilot License (Lupa toimia perämiehenä ansiolentotoiminnassa monimoottorikoneella ja koneen päällikkönä yksimoottorisella koneella. Vaatimukset vaihtelevat maasta riippuen aika pitkälti, mutta ovat silti vaativammat kuin PPL-lupakirjassa. 18v.)

ME - Multi Engine Rating (Monimoottorikelpuutus, jolla voi lentää isompaa kuin yksimoottorista konetta)

Joskus myös MCC - Multi Crew Cooperation eli miehistöyhteistyökurssi, mikä ei ole pakollinen koulutusohjelmassa, mutta tätyy olla kuitenkin suoritettu ennen kuin voi lentää usean miehistön ohjaamossa. Patria sisällyttää MCC:n koulutusohjelmaansa.

Kaikesta tästä poiketen, valmistuessa saa kuitenkin vain Frozen ATPL(A) lupakirjan. Normaali ATLP(A) lupakirja vaatii yhteensä 1500 lentotuntia, mutta valmistuessa on vasta 200h. Eli käytännössä omaat CPL/IR ME sekä ATP-teoriat ja lennät valvonnan alla kunnes keräät 1500 lentotuntia kasaan ja saat virallisen ATPL(A) lupakirjan.

Rakenne on tietysti monimutkainen ja vaikea hahmottaa, mutta jos on tutkinut asiaa enemmänkin niin tästä on saattanut olla jotakin hyötyä. Kävin tietysti pintaraapaisulla nämä kaikki läpi, mutta eipä noista detaileista ole kauheasti hyötyä tässä.

Kysy vapaasti vaikka kommenteissa tai palautteella mikäli jokin jäi mietityttämään.

- Igor

2 kommenttia:

  1. Hei! Olen miettinyt kuumeisesti missä tuo PPL suoritetaan, en löydä muuta tietoa kuin että ppl:n suorittamisen jälkeen siirrytään poriin opiskelemaan. Osaisitko valaista tietämättömälle? :)

    Nina

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Nina!

      Ilmeisesti kysymyksesi koskee integroitua/modulaari ATPL(A) kurssia ja vastaus riippuu siitä missä oppilaitoksessa opiskelet lentäjäksi. Mikäli olet jossakin muualla kuin SIO:ssa niin kaikki opinnot suoritetaan kyseisessä oppilaitoksessa, mutta mikäli opiskelet SIO:ssa niin he yleensä jakavat ryhmän kolmeen osaan ja kukin ryhmä suorittaa PPL lupakirjan eri kouluissa. Osa lähetetään Patriaan ja osa Salpauslentoon, kolmas ryhmä suorittaa yksityislentäjän lupakirjansa SIO:ssa. PPL vaiheen jälkeen ryhmät jatkavat koulutusta kootusti SIO:ssa Porissa loppuun asti. Näin on ollut ainakin silloin kun itse opiskelin, en tiedä vieläkö SIO jatkaa yhteistyötä muiden koulujen kanssa.

      Toivottavasti tämä vastasi kysymykseesi :)

      - Igor

      Poista