maanantai 25. maaliskuuta 2013

Vikat teoriatunnit istuttu!

JES! Nyt voi melkein jo hehkuttaa. Enää yksi koulun koe jäljellä keskiviikkona, mutta muuten kaikki teoriat on istuttu. Tunneissa taitaa olla tuhannen luokkaa ja kokeita lähemmäs 30. Valitettavasti vielä ei voi kuitenkaan hengähtää helpotuksesta koska vaikein taitaa olla vielä edessä nimittäin Trafin kokeet. Koululla joutuu läpäisemään omat kokeet, mutta Trafilla on lisäksi vielä omat testit, sillä he myöntävät myös lupakirjat. Vähän niinkuin ajokortin hakisi paitsi että testit ovat 100 kertaa vaikeammat. Huhtikuun alussa käyn tekemässä 5-6 koetta ja myöhemmin vielä toiset 5, eli huhtikuun aikana olis tarkoitus saada kaikki pois alta.

ATPL ja IR teorioihin kuuluu kaikki nuo aineet mitkä kuvassa näkyy eli:
  • Air Law
  • Aircraft General Knowledge 1 (Airframes & systems)
  • Aircraft General Knowledge 2 (Electrics & Electronics)
  • Aircraft General Knowledge 3 (Powerplant)
  • Aircraft General Knowledge 4 (Instrumentation)
  • Fligh Performance & Planning 1 (Mass & Balance)
  • Fligh Performance & Planning 2 (Performance)
  • Human Performance & Limitations
  • Meteorology
  • Navigation 1 (General Navigation)
  • Navigation 2 (Radio Navigation)
  • Operational Procedures
  • Principles of Flight
  • Communication
Tietoa on tullut todella paljon ja uskomatonta miten paljon ihminen pystyykään oppimaan noin lyhyessä ajassa. Tärkeää olisi pitää nuo kaikki asiat vieläpä muistissa. Trafilla laitetaan sekin sitten koetukselle :) Välillä on tuntunut, että lentomekaanikoksiko tässä ollaan opiskelemassa tai pitäisikö hakea maikkarille meteorologiksi opintojen jälkeen kun sen verran atomitasolle ollaan asioissa välillä menty. Sinänsä ihan hyvä tietää paljon, mutta karu totuus on kuitenkin se, että hyvin paljon tietoa tulee olemaan myös tarpeetonta koska sitä ei kuulemma käytetä käytännön toiminnassa.

Seuraavaksi edessä on lentotoimintaa melkeinpä koulun loppuun asti. Aluksi lennän blokki 4. loppuun, jossa on yksinmatkalentoa. Sitä mulla on jäljellä n. 6 tuntia. Siitä jatketaan simulaattorilennoilla, jossa harjoitellaan mittarilentoja ja ifr-proseduureja. Siitä lisää sitten tarkemmin kun pääsen hommaan käsiksi.

- Igor

2 kommenttia: