perjantai 22. maaliskuuta 2013

Ristiriitaisia näkemyksiä tulevaisuudesta

Tämän hetken suurimmista kysymyksistä ilmailualalla lentäjien ja opiskelijoiden keskuudessa on tulevaisuuden työllistyminen. Pitkään jatkunut työttömyys, talouskriisit, lentoyhtiöiden säästökuurit ja korkeat tuntivaatimukset ovat masentaneet lentäjiä jo monta vuotta ja epätoivo tulevaisuuden suhteen kasvaa kuin kurkku vesikesänä. 

Normaalisti lentäjien tarve vaihtelee parin vuoden sykleissä. Ollaan joko huipulla, jolloin lentoyhtiöt tappelee lentäjistä, tai sitten ollaan kuopassa ja reservit täyttyy työttömistä. Nyt ollaan lojuttu ojan pohjalla jo aika pitkään. Viimeiset suuret työllistymiset olivat vuonna 2006-2007, jonka jälkeen alkoi alamäki ja valmistuneet lentäjät etsivät vieläkin töitä. Toki yksittäisiä lentäjiä lähtee sinne sun tänne ympäri maapalloa, mutta suurin osa seisoo työkkärissä tai tekee jotakin muuta. Huonoa omatuntoa ja tulevaisuuden pelkoa ruokkii vielä se kun lukee eri ilmailufoorumeilta miten ihmiset ovat hakeneet töihin monta vuotta tuloksetta ja aikovat luovuttaa jo koko ilmailualaa kohtaan. Monet ovatkin jatkaneet vanhassa työssään tai lähteneet kouluttautumaan johonkin muuhun ammattiin. Omasta mielestäni kyseiset henkilöt kylvävät liikaa pelkoa tietämättömien keskuudessa sekä aiheuttaa joukkohysteriaa epätoivon valossa. Se, että on sattunut huono tuuri kun valmistui huonoon aikaan ja on kokenut tehneensä huonon uravalinnan, ei tarkoita sitä, etteikö tilanteella olisi positiivista ennustetta. Kyseisiltä foorumeilta asian näkeekin vain yhdessä valossa, koska työllistyneet lentäjät eivät juurikaan käy jakamassa myötätuntoa muita kohtaan ja työttömät jakavatkin nykyisen tilanteen murheet keskenään.

Tämä kaikki on tietysti aivan puhtaasti omaa näkemystä ja perustuu täysin siihen miten itse tulkitsen asiat, joten voi olla että olen oikeassa tai voi olla että olen puhunut puuta heinää, mutta tulen varmasti kuulemaan vielä miten väärässä ja tietämätön olen. Seuraavassa on kuitenki faktoja jotka pitävät myös paikkaansa.

Boeingin 20 vuoden näkemys
Jos lukee muutakin kuin foorumeita ja katsoo ilmailualan ammattilaisten analyyseja niin kaikki puhuvat ilmailutulevaisuuden suuresta kehityksestä. Boeingin ennuste tarpeesta on seuraavan 20 vuoden aikana n. 500,000 lentäjää eli 25,000 lentäjää vuodessa. Airbussilla ei ole yhtään pienempi. Aasian liikenne on räjähdysmäisessä kasvussa. Kiinassa, Intiassa, Indonesiassa ja Filippiineillä lentoyhtiöt ovat joutuneet groundaamaan upouusia koneita ja vähentämään toimintaa, koska lentäjiä ei ole ollut tarpeeksi. Venäjälläkin on kova tarve jo nyt ja ensi vuonna vielä suurempi. Ongelmana noissa valtioissa on se, että he haluavat oman maan kansalaisia, mutta pikku hiljaa hekin alkavat avata silmiään ja huomaamaan, että omat lentäjät eivät riitä ja avaavat ovia kansainvälisille markkinoille niinkuin Kiina alkoi jo tehdä. Muutama päivä sitten Indonesialainen Lion Air asetti 234 koneen tilauksen Airbusille. Samoin Lufthansa ja Ryanair teki molemman reilun 100 koneen tilaukset Airbusilta. Yhden koneen operointiin tarvitaan n. 25 lentäjää = do the math. Tässä oli vain pieni osa tilauksista. Airbussilla ja Boeingilla on tuhansia konetilauksia tälläkin hetkellä. Työilmoituksia tulee jatkuvasti lisää. Rekrytointi sivuja on internetissä paljon ja joka päivä sinne tulee reilusti uusia ilmoituksia. Usa:ssakin kaivataan jatkuvasti lentäjiä. Ainut ongelma on se, että Usa:ssa on erilainen lentolupakirja ja sen joutuu konvertoimaan mikäli haluaa sinne töihin. Lisäksi lentoyhtiöillä on korkeat tuntivaatimukset ja vakansseja on eniten kapteeneille. 

lentoposti.fi
Lentoyhtiöt taistelevat kulujen kanssa ja leikkauksia suoritetaan paljon tälläkin hetkellä, jotta saadaan uudet koneet kuitattua. Finnair on hyvä esimerkki. Jatkuvasti heitetään porukkaa pihalle ja työtunnit lisääntyy niillä, jotka ovat talossa. Euroopassa ilmailuhenkilökunta käy taistelua väsymystä vastaan ja alkaa vedota jo lentoturvallisuuteen. Loppujen lopuksi yhtiöille ei jää muuta vaihtoehtoa kuin palkata uutta henkilökuntaa kun vanhat ei riitä ja nekin jäävät eläkkeelle tuota pikaa. Uudet koneet ovat kuitenkin sen verran taloudellisia vanhoihin verrattuna, että niistä tulevilla säästöillä saadaan maksettua jo aika hyvin lentäjienkin palkkoja.

Conclusion

Mitäs tästä kaikesta voi sitten päätellä? Onhan näitä kuvia maalailtu puolin ja toisin, mutta kukin omaa varmasti oman mielipiteensä asiasta. Se on varmaa, että kaikki miettivät kohtaloaan enemmän tai vähemmän. Jos tässä oltaisiin ennustajia niin eihän kellään olisi mitään hätää ja jokainen tekisi vain hyviä päätöksiä. Itse en ole kuitenkaan ennustaja enkä pysty kertomaan mikä on varmaa ja mikä ei siksipä luotan siihen mihin itse uskon eniten. Sitä paitsi valmistun vasta noin vuoden kuluttua ja asiat ehtivät muuttua vielä moneen otteeseen ilmailun parissa. Valitettavaa toki niiden puolesta, jotka ovat joutuneet surffailemaan pitkään työttöminä, mutta pidän peukkuja heillekin ja uskon, että kaikille töitä haluaville löytyy kyllä töitä. 

- Igor

3 kommenttia:

  1. ielenkiintosin kirjotus tähän mennes, tuol Aasiassa se piikki varmasti kasvaa suuresti ku porukal alkaa olee varaa liikkuu!

    +Sa04

    VastaaPoista
  2. Hyvä esim. Kiinalaisille. Valitettavasti 99% kadeteista on aasiassa niitä oman maan kansalaisia.

    VastaaPoista
  3. 25 pilottia per kone ei aivan pidä paikkaansa. 5 miehistöä on average. Eli 10 pilottia per kone. Jos firmalla on kaukoliikennettä niin average saattaa olla 13 pilottia per kone. Esim ryanairilla on 9 pilottia per kone. Esim. Tuolta saa tilastoja http://www.airlinefinancials.com/airline_data_comparisons.html

    VastaaPoista