sunnuntai 7. lokakuuta 2012

PPL-tarkkari suoritettu!!

Vihdoin ja viimein sain tän tarkkarin pois alta. Trafin kokeen takia en ole päässyt tarkastulennolle, mutta keskiviikkona se koe meni läpi ja tänään pääsin sitten lentämään. Keli oli aika turbulenttinen ja pilvet aika matalalla, mutta aurinko paistoi silti koko matkan. Tarkastuslentäjä ei päästänyt mua kyllä helpolla kun lennettiin jossain peltojen ja metsien yllä missä oli vain pari hassua lätäkköä niin oli hieman vaikeaa paikantaa itsensä kartalta. Mutta.. hyvin selvisin kaikista tilanteista ja harjoituksista mitä suoritettiin lennon aikana ja nyt vaan odottamaan kun lupakirja pamahtaa postiluukusta sisälle.

Seuraavanksi on tarkoitus suorittaa eroavuuskoulutus toiselle konetyypille, jotta saisin vuokrattua koneen ja käydä lennättämässä kavereita. Täytyy yrittää suorittaa se jotenkin koulun ohella ja koulu vie paljon aikaa, joten jää nähtäväksi kuinka kauan tässäkin vielä menee. Jono on jo suuri ja kyselyitä tulee koko ajan että milloin pääsee lentämään :) Noh.. ei ole enää kauan jäljellä.

Nyt taas lukemaan teoriaa. Kokeita on niin paljon, ettei pysy enää edes laskuissa mukana. Huomenna on taas yksi ja ei mistään helpoimmasta päästä.

- Igor

5 kommenttia:

  1. Mites tuo eroavaisuuskoulutus suoritetaan? tuleeko kalliiksi?
    Mukava että kirjoitat tätä blogia! On kiva seurata opintojesi edistymistä.

    PM

    VastaaPoista
  2. Yksimäntämoottoriset koneet eivät eroa toisistaan kovinkaan paljon, voi verrata esim autoja toisiinsa. Toimintaperiaate on samanlainen, mutta itse koneen käyttö ja laitteet eroavat hieman. Yleensä vaaditaan muutama teoriatunti ja 1-3 kolme lentoa riippuen lentokokemuksesta, eli hyvin äkkiä tuollaisen eroavuuskoulutuksen suorittaa. Ainut mikä hieman hidastaa on sen koulutuksen hinta. Sille koneelle mihin aion hommata tyypit maksaa n.500-1000€ ja nekin rahat on kaivettava jostakin :)

    Kiitos kun seuraat blogia! Tietää ettei kirjoita turhaan :)

    VastaaPoista
  3. Kai niissä koneissa useampi kuin yksi mäntä on? Mitä jos se yksikin mäntä vioittuu? Mihin koneeseen aiot hankkia tyypit?

    VastaaPoista
  4. On toki. Yleisilmailukoneissa on yleensä 4 sylinteriset vastaismottorit. En nyt ole mikään moottoreiden asiantuntija, mutta veikkaan että jos mäntä hajoaa ilmassa niin sillä koneella ei hirveästi enää saa mitään aikaisiksi. Sen jälkeen vaa pakkolaskua mahdollisimman turvalliseen paikkaan. Aion tehdä eroavuuskoulutuksen Diamond DA40 koneeseen. Aeropole.fi sivuilta näkee sen koneen. Taitaa olla OH-KAS.

    VastaaPoista
  5. Joo sori.. huomasin tuon kirjoitusvirheen omassa tekstissä. Piti kirjoittaa yksimoottoriset mäntäkoneet :)

    VastaaPoista